ژنراتور استندبای چیست؟

14011005
ژنراتور استندبای چیست؟

ژنراتور استندبای، یک سیستم الکتریکی پشتیبان است که به صورت خودکار عمل می کند و در عرض چند ثانیه پس از قطعی برق، یک سوییچ انتقال برق خودکار بلافاصله بعد از قطعی برق، به ژنراتر دستور استارت می دهد و سپس بار الکتریکی را به ژنراتور منتقل می کند.

نحوه عملکرد ژنراتور

ژنراتور استندبای شروع به تامین برق مدارها می کند. بعد از وصل شدن برق شهری، سوییچ انتقال دهنده خودکار بار الکتریکی را  به برق منتقل می کند و به ژنراتور آماده به کار سیگنال می دهد تا خاموش شود.

سپس به حالت استندبای باز می گردد. این ژنراتورها برای آماده بودن در مقابل قعطی های بعدی برق، به طور هفتگی تست انجام می دهد و اکثر واحدها با گازوئیل، گاز طبیعی و یا گاز پروپان مایع کار می کنند.

این ژنراتورها معمولا با یک ATS یا سوییچ انتقال خودکار جفت می شوند که باعث آن می شود که در عرض ثانیه پس از قطعی برق شروع به کار کند.

نقش ATS یا سوییچ انتقال خودکار در عملکرد ژنراتور

در مورد نقش ATS یا سوییچ انتقال خودکار در عملکرد ژنراتور این طور می توان گفت که بعد از قطعی برق، تاسیسات شما را از شبکه برق اصلی برق می کند تا به تاسیسات شما آسیبی وارد نشود.

سپس پس از قطع ایمن تاسیسات شما از شبکه اصلی برق، سوییچ از ژنراتور می خواهد که شروع به کار کند و برق مورد نیاز تابلوی برق تاسیسات را تامین کند.

کاربردها و موارد استفاده از ژنراتور استندبای

این ژنراتورها نیز مانند سایر انواع ژنراتورهایی که در مقالات این سایت به شما معرفی کردیم، موارد استفاده گوناگونی دارند که عبارتند از:

از این سیستم های مولد استندبای می توان برای سیستم های ایمنی حیاتی مانند آسانسور در ساختمان های بلند، سیستم های حفاظت در برابر آتش سوزی، روشنایی اضطراری به محض قطعی برق و یا برای تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار بگیرند.

همچنین استفاده از ژنراتورهای استندبای خانگی نیز رو به افزایش است و برق پشتیبان مورد نیاز  سیستم های HVAC ، سیستم های امنیتی و وسایل خانگی مانند یخچال ها، اجاق ها و آبگرمکن ها را تامین می کنند.

انواع ژنراتور استندبای

بسته به نوع سوختی که این نوع ژنراتورها استفاده می کنند،می توان این ژنراتورها را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد که عبارتند از :

  • ژنراتور دیزلی
  • ژنراتور گاز طبیعی

در ادامه مقاله در مورد این دو نوع ژنراتور توضیح بیشتری خواهیم داد.

انواع ژنراتور استندبای

ژنراتور دیزلی

به این ژنراتورها مخازن سوخت متصل شده است تا گاز مورد نیاز ژنراتور را تامین کنند. این سوخت به موتور احتراق داخلی تزریق می شود و امکان تولید برق را فراهم می کند.

نقطه ضعف

در مورد نقطه ضعف این نوع از ژنراتور استندبای می توان به ظرفیت محدود مخزن این نوع ژنراتورها و  هزینه بالای آن در مقایسه با انواع ژنراتورهای Standby است که با گاز طبیعی کار می کنند.

ژنراتور گاز طبیعی

این نوع ژنراتورها مستقیما به خط لوله های گاز طبیعی در منطقه شما متصل می شوند، بنابراین نیازی نیست که در این مورد نگران باشید که ذخایر گازی مورد نیاز شما برای تامین انرژی مورد نیاز ژنرانور رو به اتمام است.

تا زمانی که خط اصلی تاسیسات گاز کار می کند، ژنراتور می تواند بدون نیاز به سوخت گیری مجدد تا مدت زمان نامحدودی کار کند.

نقطه ضعف

در مورد نقاط ضعف این نوع از ژنراتور استندبای می توان به این موارد اشاره کرد که هزینه تعمیر و نگه داری بالایی دارد و در هنگام بلایای طبیعی مانند طوفان و گردباد و یا وقوع زمین لرزه، خطوط لوله گاز طبیعی اولین ابزاری است که برای جلوگیری از انفجار ها و یا آتش سوزی های احتمالی قطع می شود.

فواید استفاده از ژنراتور استندبای

در مورد فواید استفاده از این نوع ژنراتورها می توان به این موارد اشاره کرد که از این ژنراتورها به عنوان راه حلی برای تامین برق پشتیبان استفاده می کنند که نه تنها چراغ ها را روشن نگه دارند و از خاموشی جلوگیری می کنند، بلکه محیط کاری امنی را نیز برای شما فراهم می آورد و این بدان معناست که بدون ترس از دست دادن برق، این ژنراتورها به کار خود ادامه می دهند و هیچ خطری محیط کاری و تاسیسات مورد استفاده داخل محل کارتان را تهدید نخواهد کرد.

سخن آخر

در این مقاله با مطالبی در مورد نحوه عملکرد، کاربردها و فواید استفاده از ژنراتور Standby آشنا شدید. همچنین به منظور دریافت مشاوره طراحی نیروگاه های دیزلی، دیزل ژنراتور سایلنت، دیزل ژنراتور، فروش ژنراتور و نصب و بهره مندی از خدمات نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور می توانید با کارشناسان ماه نیرو در ارتباط باشید و پس از دریافت مشاوره رایگان، خدمات مورد نیاز خود را نیز دریافت نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها