نحوه عملکرد موتور دیزل دو زمانه

14010912
نحوه عملکرد موتور دیزل دو زمانه

شما در این مقاله در مورد نحوه کارکرد موتور دیزل دو زمانه آشنا خواهید شد. اگر می خواهید در مورد تفاوت نحوه عملکرد موتور دیزل دو زمانه بیشتر بدانید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

عملکرد شمع موتور دیزل دو زمانه

شمع موتور نوع دیزلی دو زمانه، دو بار بیشتر از موتور های چهار زمانه روشن می شود؛ یک بار در هر دور میل لنگ، در مقابل یک بار برای هر دو دور موتور چهار زمانه. این بدان معناست که یک موتور دو زمانه این قابلیت را دارد تا دو برابر یک موتور چهار زمانه با همان سایز و اندازه یکسان تولید نیرو کند.

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور ولوو

 

چرخه موتور بنزینی برای موتور دیزل دو زمانه مناسب نیست

همچنین در مورد عملکرد این نوع موتورها می توان این طور گفت که چرخه موتور بنزینی که در آن گاز و هوا با یکدیگر مخلوط و فشرده می شوند، برای رویکرد موتور دو زمانه واقعا مناسب نیست؛ مشکل این است که هر بار که سیلندر با مخلوط سوخت و هوا شارژ می شود، مقداری سوخت نسوخته به بیرون نشت می کند.

به نظر می رسد که رویکرد موتور دیزل که فقط هوا را فشرده می کند و سپس مستقیما به هوای فشرده شده سوخت تزریق می کند، با چرخه دو زمانه سازگاری بسیار بهتری دارد؛ بنابراین بسیاری از سازندگان موتورهای دیزلی بزرگ از این رویکرد برای ایجاد موتور های پر قدرت استفاده می کنند.

نحوه طراحی موتور

در بالای سیلندر معمولا دو یا چهار سوپاپ اگزوز وجود دارد که همگی همزمان باز می شوند. انژکتور سوخت دیزل نیز وجود دارد .

پیستون حالت کشیده داشته؛ به طوری که می تواند مانند یک سوپاپ ورودی عمل میکند. در انتهای مسیر پیستون، پیستون دریچه های ورودی هوا را باز می کند.

هوای ورودی توسط توربوشارژر و یا سوپر شارژر تحت فشار قرار می گیرد و میل لنگ مانند موتورهای چهار زمانه آب بندی شده و حاوی روغن است.

 

لینک های مفید:
ژنراتور

 

چرخه موتور

چرخه موتور دو زمانه دیزلی به این صورت است:

1- هنگامی که پیستون در بالای مسیر خود قرار دارد، سیلندر حاوی باری از هوای بسیار فشرده است. سوخت دیزل توسط انژکتور به داخل سیلندر پاشیده می شود و به خاطر گرما و فشار دورن سیلندر، بلافاصله مشتعل می شود.

2- فشار ایجاد شده در اثر احتراق سوخت،پیستون را به سمت پایین می راند. این نیروی موتور است.

3- با نزدیک شدن پیستون به انتهای حرکت خود، تمام دریچه های اگزوز باز می شوند؛ گازهای اگزوز به سرعت از سیلندر خارج می شود و فشار را کاهش می دهد.

4- با پایین آمدن پیستون، دریچه های ورودی هوا باز می شود. هوای تحت فشار، سیلندر را پر می کند و گازهای اگزوز باقی مانده را خارج می کند.

5- دریچه های اگزوز بسته می شوند و پیستون شروع به حرکت به سمت بالا می کند؛ دریچه های ورودی را دوباره می پوشاند و بار تازه هوا را فشرده می نماید.

6- با نزدیک شدن پیستون به بالای سیلندر، چرخه با مرحله 1 تکرار می شود.

تفاوت میان موتور دو زمانه دیزلی و موتور دو زمانه بنزینی

در  موتور دو زمانه دیزلی به جای آن که گاز و هوا با یکدیگر مخلوط شوند، فقط هوا سیلندر را پر می کند؛ این بدان معناست که این موتورها مشکلات محیط زیستی را که موتور دو زمانه بنزینی ایجاد می کند، ندارد.

از سویی دیگر، یک موتور دیزل دو زمانه باید یک توربو شارژر و یا سوپر شارژر باشد و این بدان معناست که شما هرگز یک موتور نوع دیزلی دو زمانه را روی یک اره زنجیری پیدا نخواهید و بسیار گران قیمت است.

سخن آخر

در این مقاله با نحوه عملکرد موتور دیزل دو زمانه و تفاوت آن با نحوه عملکرد موتور دو زمانه بنزینی آشنا شدید و دریافتید که در این نوع موتورها بر خلاف موتور دو زمانه بنزینی، به جای آن که گاز و هوا با یکدیگر مخلوط شوند، فقط هوا سیلندر را پر می کند و به همین خاطر برخلاف نوع بنزینی خود با محیط زیست بسیار سازگار است.

همچنین برای مشاوره طراحی نیروگاه های دیزلی،دیزل ژنراتور، خرید دیزل ژنراتور و نصب راه اندازی دیزل ژنراتور می توانید با کارشناسان ماه نیرو از طریق سایت در ارتباط باشید و بعد از دریافت مشاوره رایگان، خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها