موتور دیزل از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

14010726
موتور دیزل از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

همان طور که می دانید و در مقالات قبل تا حدودی با نحوه کار موتور دیزل آشنا شدید، موتور دیزل از انواع موتور احتراق داخلی است که برای تامین انرژی مورد نیاز ژنراتور و وسایل نقلیه مانند وسایل نقلیه سنگین، تراکتور، کشتی ها، لوکوموتیوها و… انرژی شیمیایی سوخت مورد استفاده در وسایل را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. در این مقاله شما را با بخش ها و اجزای موتور دیزل آشنا خواهیم کرد.ما در سایت ماه نیرو می توانیم با دیزل ژنراتور بیشتر آشنا شویم.

اجزای تشکیل دهنده موتور دیزل

موتور دیزل از بخش ها و اجزای زیادی تشکیل شده است. در ادامه مهم ترین قطعات و اجزای تشکیل دهنده آن را به شما معرفی خواهم کرد. اجزای موتور دیزل عبارتند از:

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور

 

سیستم روغن کاری موتور دیزل

سیستم روغن کاری موتور، برای کاهش اصطکاک و سایش هایی است که در موتور به وجود می آید. گرما و حرارت موتور را کاهش میدهد، مواد اضافی را از موتور خارج می کند و رینگ و سیلندرهای پیستون را از یکدیگر جداسازی میکند.

در این سیستم، قطعات موتور تحت حالت فشار روغن کاری میشوند تا موتور عملکرد روان تری داشته باشد. طرز کار سیستم بدین نحو است که روغن مورد نیاز برای روانکاری موتور در مخزن روغن ذخیره میشوند و سپس توسط پمپ روغن، روغن از فیلتر عبور می کند و موتور را روغن کاری میکند. روغن اضافه نیز از طریق سوراخی به سمت میل لنگ میرود.

بخش سوخت رسانی موتور دیزل

یکی از قسمت های تشکیل دهنده موتور دیزل، بخش سوخت رسانی موتور است که وظیفه سوخت رسانی به موتور را جهت تامین انرژی مورد نیاز دستگاه های مختلف بر عهده دارد.  بخش سوخت رسانی موتور جهت انجام این روند، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • پمپ بالابر
  • انژکتورها
  • پمپ تزریق سوخت
  • فیلتر سوخت
  • لوله های سوخت

و…

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور ولوو

 

مسیر هدایت سوخت به سمت سوراخ سیلندر

  • سوخت ابتدا در مخزن سوخت ذخیره میشود.
  • سپس در مرحله بعدی مواد اضافه موجود در سوخت مثل خاک و آب توسط بخش جداکننده آب گرفته میشود.
  • سوخت مورد نیاز موتور در مرحله بعد به بخش پمپ تغذیه، جهت هدایت سوخت منتقل میشود.
  •  در مرحله بعد از فیلتر موتور عبور میکند.
  •  برای تامین فشار مورد نیاز برای تزریق سوخت به محفظه احتراق موتور، به سمت پمپ تزریق هدایت میشود.
  • در بخش نازل انژکتور، سوخت به قطعات کوچکتر تقسیم میشود.
  •  سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی موتور به محفظه احتراق انتقال می یابد.
  • در پایان نیز سوخت موتور به سمت سوراخ سیلندر هدایت میشود.

هدایت سوخت به سمت سوراخ سیلندر

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده موتور برای حفظ عملکرد مطلوب اجزای مختلف موتور، از داغی بیش از اندازه موتور جلوگیری کرده و دمای موتور را در حد مطلوب نگه میدارد.

این سیستم همچنین برای خنک کردن موتور نیز مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا دمای بالاتر موجب افت کیفیت روغن موتور خواهد شد و سیستم خنک کننده موتور نیز با کنترل دمای روغن، از افت کیفیت روغن مورد استفاده موتور جلوگیری می کند.

سیستم اگزوز

سیستم اگزوز  موتور جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق است. گازهای خروجی از سیستم اگزوز  به ترتیب از طریق مسیر زیر انجام میگیرد که عبارتند از: 1- سوراخ سیلندر، 2- سوپاپ اگزوز، 3- دریچه اگزوز، 4- منیفوند اگزوز ، 5- توربوشارز، 6- صدا خفه کن

سیستم مکش در موتور دیزل

در سیستم مکش موتور، هوا از طریق فیلتر هوا  به داخل سیلندر وارد میشود که این مسیر به ترتیب عبارتند از: 1- فیلتر هوا، 2- توربوشارژ، 3- منیفولد ورودی، 4- دریچه ورودی، 5- شیر ورودی، 6- سوراخ سیلندر

واشر سیلندر

میان سرسیلندر و بلوک موتور قرار داشته و از نشت مایعات به داخل سرسیلندر جلوگیری خواهد کرد؛ زیرا در صورت خیس شدن سرسیلندر، عمل احتراق موتور به درستی انجام نخواهد شد.

توربوشارژ

از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند.

سیستم الکتریکی موتور دیزل

سیستم الکتریکی موتور از بخش های زیر تشکیل شده که عبارتند از:

  • دینام
  • باتری
  • استارت موتور

انزکتور سوخت رسان موتور دیزل

یکی از مهم ترین بخش ها و قطعات موتور است. این قطعات، گاز دیزل را به سمت محفظه اتراق هدایت کرده و در نتیجه احتراق حاصل از سوخت و هوا وسیله نقلیه روشن میشود.

فلایول

این بخش در انتهای میل لنگ قرار داشته که هنگام چرخش میل لنگ، صدا را به حداقل می رساند و لرزش و ارتعاشات حاصل از چرخش میل لنگ را به حداقل میرساند.

سخن آخر

در این مقاله با مهم ترین بخش های موتور دیزل آشنا شدید. موتور دیزل دارای بخش های زیادی است که هر قسمت آن وظایفی را بر عهده دارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از مهم ترین بخش های موتور اشنا کنیم.

همچنین برای خرید انواع دیزل ژنراتور، قطعات یدکی ژنراتور، باتری دیزل ژنراتور و یا جهت نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور میتوانید با کارشناسان متخصص و مجرب ماه نیرو در ارتباط باشید.

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها