معرفی سیستم سوخت دیزل ژنراتورها

14020604
سیستم سوخت دیزل ژنراتور

یکی از قطعات دیزل ژنراتور که نقش حیاتی در آن دارد، سیستم سوخت دیزل ژنراتور است. این سیستم از اجزایی تشکیل شده است که در این مقاله به معرفی و توضیح آن‌ها می‌پردازیم. اگر می‌خواهید بیشتر با اجزای دیزل ژنراتور آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

دیزل ژنراتور و کارایی آن

این موتورها دستگاهی هستند که در مواقع بحرانی، قطع برق یا مناطق محروم و روستایی بیشترین کاربرد را دارند. آن‌ها می‌توانند برق مورد نیاز شما را تأمین کنند. وجود یک دیزل ژنراتور در هتل‌ها، کارگاه‌ها و مناطق محروم یک الزام است. با تأمین سوخت مورد نیاز این دستگاه می‌توانید از نقص یا افت عملکرد کارگاه خود جلوگیری کنید.

 سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور

قطعات دیزل ژنراتور باید با عملکرد درست خود دستگاه را در تأمین برق یاری کنند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات دیزل ژنراتور سیستم سوخت‌رسانی آن است. این سیستم با رساندن سوخت و تبدیل آن به انرژی مکانیکی برق وظیفه خود را انجام می‌دهد.

این قسمت از موتور برق یک سیستم نامیده می‌شود؛ زیرا خود دارای اجزای دیگر است. این سیستم انرژی لازم برای کار کردن دستگاه به مدت 6 تا 8 ساعت را تأمین می‌کند.

اجزای سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور

در این بخش اجزای سیستم سوخت‌رسانی که یکی از قطعات دیزل ژنراتور محسوب می‌شود را بررسی و معرفی می‌کنیم. اجزای سیستم سوخت رسانی در دیزل ژنراتور عبارت‌اند از:

لوله اتصال مخزن به سوخت

در هر دستگاه باید قسمتی تعبیه شود تا سوخت را به آن برساند. این قسمت از قطعات دیزل ژنراتور سوخت را از مخزن به موتور و در مسیر بازگشت از موتور به مخزن دستگاه منتقل می‌کند.

پمپ سوخت در دیزل ژنراتور

پمپ در دستگاه سوخت را از باک به محفظه احتراق یا سیلندر می‌فرستد. این قطعه به دلیل استفاده از سوخت ناقص ممکن است خراب شود.

جداساز سوخت دیزل ژنراتور

یکی از قطعات دیزل ژنراتور که در سیستم سوخت‌رسانی آن وجود دارد صافی بنزین یا جداساز سوخت است. حضور این قطعه از آن جهت در موتورهای برق الزامی است که سایر قطعه‌ها را از آلودگی و خوردگی حفاظت می‌کند.

تزریق کننده سوخت دیزل ژنراتور

از اجزای مهم در دیزل ژنراتور که باید به طور دقیق کار کند تزریق کننده سوخت است که سیستم سوخت‌رسانی در موتورهای برق را تنظیم می‌کند.

لوله تهویه سوخت در دیزل ژنراتور

از دیگر قطعات دیزل ژنراتور که به کارکرد آن‌ها اشاره می‌کنیم لوله تهویه است. این قسمت از دستگاه وقتی که دارید مجدداً دستگاه را از سوخت پر می‌کنید کاربرد دارد. همچنین زهکشی از تانکر را با لوله تهویه انجام می‌دهند.

انواع سوخت برای دیزل ژنراتور

انواع سوخت برای دیزل ژنراتور

بسته به این که از چه دستگاهی استفاده می‌کنید باید نوع سوخت مناسب را برای آن تهیه کنید. تغذیه دستگاه با سوخت مناسب و باکیفیت باعث عملکرد بهینه قطعات دیزل ژنراتور می‌شود. از گاز، بنزین، گازوئیل و پروپان برای سوخت این دستگاه‌ها بهره می‌برند.

دیزل‌های بنزینی

دستگاه‌هایی که از بنزین استفاده می‌کنند علاوه بر داشتن هزینه‌های بالای تهیه سوخت برای محیط زیست نیز ایجاد خطر و آلودگی می‌کنند. این موتورها از لحاظ ایمنی عملکرد رضایت‌بخشی ندارند؛ زیرا بنزین به شدت اشتعال‌پذیر است و بسیار زود آتش می‌گیرد. ما استفاده از این مدل ژنراتورها را برای مدت طولانی توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا ممکن است در عملکرد مفید قطعات دیزل ژنراتور اختلال ایجاد کند.

دیزل‌های گازی

استفاده از دستگاه‌های گازی به دلیل کارایی بهینه‌تر آن‌ها، آلوده نکردن فضا، عملکرد بهتر قطعات دیزل ژنراتور و مقرون به‌صرفه‌تر بودن این نوع سوخت توصیه می‌شود. سوخت گازی حتی ایمنی کار و کارگران را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد. همین ویژگی‌ها آن را به پرمصرف‌ترین نوع سوخت برای موتورهای برق تبدیل کرده است.

دیزل‌های پروپانی

اگر می‌خواهید بهترین و امن‌ترین نوع سوخت را برای قطعات دیزل ژنراتور انتخاب کنید، به سراغ سوخت پروپان بروید. این یک نوع سوخت پاک است که برای محیط زیست خطرهای به مراتب کمتری نسبت به گاز و بنزین دارد. راندمان هر ژنراتور 20 کیلوواتی برای یک ساعت کار دستگاه حدود 3 ساعت و نیم گزارش شده است.

سخن پایانی

قطعات دیزل ژنراتور برای کار با کیفیت بالا به سوخت مناسب نیاز دارند. برای آشنایی بیشتر خوانندگان این مقاله، سیستم سوخت‌رسانی در موتورهای برق را بررسی کرده‌ایم. همچنین در مورد انواع سوخت توضیح دادیم تا بتوانید بهترین سوخت را برای قطعات دیزل ژنراتور و دستگاه خود انتخاب کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت شرکت ماه نیرو تولید کننده انواع ژنراتورهای دیزلی مراجعه کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها