سیستم لوبریکاسیون در دیز ل ژنراتور

14020612
قطعات دیزل ژنراتور

هر یک از قطعات دیزل ژنراتور با هدف افزایش راندمان آن در دستگاه قرار گرفته‌اند. این دیزل‌ها سیستم‌های کوچکی درون خود دارند که طرز کار آن‌ها را شگفت‌انگیز و جالب می‌کند. امروز در مورد سیستم و لوبریکاسیون توضیحاتی را به شما ارائه می‌کنیم که برای آشنایی بهتر با این موتورهای برق مفید هستند. خواهشمندیم برای آشنایی بیشتر با سیستم لوبریکاسیون  در دیزل ژنراتور با ما همراه شوید.

سیستم لوبریکاسیون در دیزل ژنراتور

کاربرد قطعات دیزل ژنراتور و دستگاه‌های آن در صنایع مختلف گسترده و متفاوت است. این موتورهای برق انرژی مکانیکی را به الکتریکی تبدیل کرده و در مواقع بحران راه‌گشا هستند. سیستم روغن‌کاری یا لوبریکاسیون درون این موتورها نقشی اساسی ایفا می‌کنند.
قطعاً هر سیستمی به منظور افزایش بهره‌وری و طول عمر دستگاه طراحی و ساخته می‌شود. سیستم روغن‌کاری در واقع پمپ روغن‌کاری و مخزن موتور را به هم وصل می‌کند و در اصل رابط میان آن‌ها محسوب می‌شود. این سیستم وظایفی دارد و از اجزای متفاوتی تشکیل شده است.
قطعات دیزل ژنراتور و اجزای سیستم لوبریکاسیون
جهت آشنایی بیشتر خوانندگان با قسمت‌های مختلف سیستم لوبریکاسیون و قطعات دیزل ژنراتور به اختصار در خصوص هر کدام توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

قطعات دیزل ژنراتور و سیستم روغنکاری ژنراتور

فیلتر روغن‌کاری

فیلترها منحصراً برای تصفیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و در این موتورها نیز به منظور تصفیه روغن گنجانده شده‌اند. با توجه به قدرت دستگاه از چندین فیلتر برای پاک‌سازی روغن بهره می‌برند. آن‌ها از وارد شدن مواد خارجی و آلوده روغن به دستگاه جلوگیری کرده و به دو نوع اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند.

کارتل در سیستم لوبریکاسیون دیزل ژنراتور

مخزن یا محفظه‌ای که در دیزل ژنراتور روغن را درون آن نگه می‌دارند کارتل می‌نامند. این مخزن از آلومینیوم یا چدن ساخته می‌شود. در نسخه‌های جدیدتر که قطعات دیزل ژنراتور را ارتقا می‌دهند از کائوچو برای ساخت کارتل استفاده می‌کنند که سبک‌تر بوده و میزان مقاومت بالاتری ارائه می‌کند. ظرفیت کارتل 3 تا 250 لیتر مشخص شده است.

پمپ روغن

تصور می‌کنم وظیفه پمپ روغن از نام آن مشخص باشد. این مورد از قطعات دیزل ژنراتور روغن را از مخزن مکیده و با فشار معین به قسمت‌های مختلف دستگاه پمپاژ می‌کند. چرخ‌دنده میل‌لنگ نیروی لازم برای چرخش پمپ روغن را فراهم می‌کند. این پمپ‌ها در انواع دنده‌ای، پیستونی و روتوری موجود هستند.

سوپاپ فشارشکن

روغن اضافه‌ای که در دستگاه وجود دارد از طریق سوپاپ فشارشکن که یکی دیگر از قطعات دیزل ژنراتور است به کارتل برمی‌گردد. در این قطعه فنری تعبیه شده است که در صورت اضافه آمدن روغن به آرامی باز شده تا روغن اضافه بتواند به کارتل سرریز شود.

لوله انتقال روغن

این لوله روغن را به وسیله فشاری که توسط پمپ به وجود می‌آید به کانال اصلی برمی‌گرداند. این لوله‌ها جزو قطعات دیزل ژنراتور بوده و از جنس فلز ساخته می‌شوند.

وظایف سیستم لوبریکاسیون دیزل ژنراتور

روغن‌ها در واقع نوعی خنک‌کننده هستند و به کار بهتر اجزا در سیستم کمک می‌کنند. سیستم روغن کاری به قصد افزایش طول عمر دستگاه، قطعات دیزل ژنراتور و انجام وظایف زیر در این موتورهای برق وجود دارد.

• روغن‌کاری قطعات دیزل ژنراتور جهت کاهش اصطکاک آن‌ها (این مورد مهم‌ترین وظیفه این سیستم محسوب می‌شود)
• خنک‌کردن موتور دیزل ژنراتور و کاهش دمای موتور و سایر قطعات دستگاه
• تمیز کردن قطعات دیزل ژنراتور از آلاینده‌ها (بخشی از این وظیفه نیز به عهده فیلترها است)

خرید قطعات دیزل ژنراتور و تعمیر آن‌ها در شرکت ماه نیرو

اگر برای استفاده، نصب یا تعمیر قطعات دیزل ژنراتور به مشاوره و کمک نیاز دارید، با شرکت ماه نیرو تماس بگیرید. کارشناسان ما همه روز آماده خدمت‌رسانی و مشاوره با مشتریان هستند. این شرکت در خصوص خرید یا تعمیر آن به سؤالات شما پاسخ می‌دهد.
توصیه می‌کنیم برای خرید، تعمیر، نصب یا سرویس انواع دیزل ژنراتورهای عرضه شده در این کارخانه از راه‌های ارتباطی زیر با ما صحبت کنید و جهت آشنایی بیشتر با مجموعه ماه نیرو و محصولات سایر مقالات ما را مطالعه کنید.

سخن پایانی

سیستم لوبریکاسیون و روغن‌کاری جزو قطعات دیزل ژنراتور محسوب می‌شود. در مطلب حاضر ما در مورد اجزای این سیستم و وظایف هرکدام از آن‌ها اطلاعات و نکات کلیدی را در اختیار خوانندگان قرار داده‌ایم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها