قطعات دیزل ژنراتور : تفاوت موتورهای دیزلی در احتراق است. موتورهای بنزینی از جرقه برای احتراق استفاده می کنند ولی موتورهای دیزلی، تکنیک فشرده سازی را به کار می برند. در این روش، هوا به داخل موتور کشیده می شود با به صورت فشرده به سمت بالا می رود که باعث گرم تر شدن آن می شود، در نتیجه دمای موتور خیلی گرمتر از دمای موتور گازوئیلی یا بنزینی می شود و در دمای اوج خود، باعث احتراق آن می شود.

در موتورهای دیزلی هوا و سوخت در مراحل مختلف وارد موتور می شوند، برخلاف موتورهای گازوئیلی که در همان اول سوخت و هوا با هم وارد می شوند و سپس فشرده می شوند. سوخت در موتور دیزلی با استفاده از یک انژکتور وارد می شود، در حالی که در موتورهای گازوئیلی از کاربراتور برای این کار استفاده می شود.

همانطور که گفتیم در موتورهای گازوئیلی، سوخت و هوا با هم ترکیب می شوند که این مساله باعث محدود کردن فشرده سازی سوخت و در نتیجه کاهش کارایی می شود؛ ولی در موتورهای دیزلی، فقط هوا فشرده سازی می شود. پس از احتراق، محصول احتراق شده نیز از موتور خارج می شود.

موتورهای دیزلی این عملیات را در دو یا چهار مرحله انجام می دهند و انتخاب اینکه در چند مرحله انجام شود، به حالت عملیاتی آن ها بستگی دارد. موتورهای دیزلی به دو نوع موتور هوا-خنک و مایع-خنک است که بیشتر از نوع مایع- خنک استفاده می شود زیرا در انجام عملیات صدای کمتری تولید می کند و کنترل دمای آن بهتر است.

همان طور که در نوشته های قبلی با کارکرد دیزل ژنراتور آشنا شدید می دانید که از دیزل ژنراتور در موارد تامین برق اضطرارای استفاده می کنند. در این مقاله می خواهم شما را با قطعات دیزل ژنراتور و این که یک دستگاه دیزل ژنراتور از چه بخش هایی تشکیل شده است آشنا سازم تا با نحوه کارکرد آن بیشتر آشنا شوید.

دیزل ژنراتور هم مانند سایر دستگاه هایی که از آن ها برای رفع نیازهای روزمره استفاده می کنیم، از بخش ها و قطعات مختلفی تشکیل شده است تا بتوانند نیاهای شما را برآورده سازند. در ادامه مقاله شما را با قطعات دیزل ژنراتور و بخش های تشکیل دهنده آن آشنا خواهم کرد.

قطعات دیزل ژنراتور و اجزای تشکیل دهنده آن

یک دیزل ژنراتور از اجزا و قطعات زیر تشکیل شده است که عبارتند از:

قطعات دیزل ژنراتور ؛ دینام

مهم ترین قطعه تشکیل دهنده دیزل ژنراتور است و وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. خود دینام نیز از بخش هایی تشکیل شده که مهم ترین بخش آن روتور است که میدان مغناطیسی تولید می کند.

میدان مغناطیسی نیز ولتاژی تولید می نماید که در نهایت استاتور روی سیم کشی مسی آن را جذب کرده و به رگولاتور می فرستد تا برق مورد نیاز را تامین کند.

قطعات دیزل ژنراتور ؛ رگولاتور

یکی دیگر از بخش های دیزل ژنراتور است که برای کنترل نوسانات برق و جلوگیری از آسیب وارد شدن به المان های مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

قطعات دیزل ژنراتور ؛ موتور

موتور دیزل ژنراتور یکی از بخش خای دیزل ژنراتور است که منبع انرژی مکانیکی در دیزل ژنراتور محسوب می شود و هرچه سایز موتور دستگاه بزرگتر باشد، توان خروجی بیشتری خواهد داشت.

سایبان

در یک دستگاه دیزل ژنراتور به منظور کاهش صدای موتور از سایبان آکوستیک استفاده می کنند.

گیج موتور

گیج موتور پارامترهای مختلفی مثل سرعت چرخش موتور، فشار روغن و مدت زمان کارکرد، دمای مایع خنک کننده موتور و ولتاژ باتری را اندازه گیری می کند و اگر این پارامتر ها بالاتر از سطح مجاز خود قرار گیرند، ژنراتور به طور خودکار خاموش می شود.

سیستم خنک کننده دستگاه

دستگاه دیزل ژنراتور علاوه بر آن که مقداری انرژی مکانیکی تلف می کند، گرمای زیادی هم تولید می کند که این مقدار گرمای زیاد می تواند به دستگاه و سیستم های داخلی آن آسیب وارد کند.

سیستم خنک کننده دستگاه یکی از قطعات دیزل ژنراتور است که این گرما را کنترل کرده و دمای داخل دستگاه را متعادل می کند تا از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری گردد.

شارژر باتری

شارژر باتری نیز یکی دیگر از قطعات دیزل ژنراتور است که برای جلوگیری از زنگ زدن و خوردگی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. شارژر باتری وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز باتری دستگاه را دارد و در صورتی که میزان شارژ باتری کم باشد، به باتری آسیب رسیده و سبب کاهش طول عمر باتری می شود.

سیستم روانکاری

قطعات متحرک داخل موتور برای آن که عملکرد روان تری داشته باشند لازم است که از یک سیستم روانکاری برای این قطعات استفاده شود.

سیستم اگزوز

برای خروج مواد شیمیایی خطرناک از دستگاه، سیستم اگزوز در دستگاه تعبیه شده تا این مواد خطرناک از داخل دستگاه خارج شوند و به خود دستگاه آسیبی وارد نشود.

تنظیم کننده ولتاژ

همان طور که از نام آن پیداست، یکی از قطعات دیزل ژنراتور است که میزان ولتاژ خروجی ژنراتور را بر حسب نوع دستگاهی که نیازمد برق تولیدی ژراتور است تنظیم می کند و این قطعه از دیزل ژنراتور نیز از بخش هایی مثل یکسو کننده دوار و سیم پیچ های متحرک تشکیل شده است.

سیستم سوخت رسانی

وظیفه سوخت رسانی به دستگاه را بر عهده دارد و از بخش هایی مثل مخزن سوخت، لوله تهویه، سرریز، پمپ سوخت، فیلتر آب سوخت، فیلتر سوخت و انژکتور سوخت تشکیل شده است.

کنترل پنل دستگاه دیزل ژنراتور

کنترل پنل دیزل ژنراتور به دو صورت دستی و اتوماتیک است که نوع دستی آن برای اتصال ژنراتور به صورت دستی و نوع اتوماتیک آن به عنوان پشتیبان برق مورد استفاده قرار می گیرد.

قاب اصلی مونتاژ

نگه دارنده دستگاه است و کل دستگاه دیزل ژنراتور را در خود جای می دهد.

سخن آخر

در این مقاله با قطعات و بخش های تشکیل دهنده دستگاه دیزل ژنراتور آشنا شدید. هر دستگاهی اعم از دیزل ژنراتور برای عملکرد بهتر از بخش ها و قطعاتی تشکیل شده تا بتوانند پاسخگوی نیاز ما باشند.

همچنین برای دریافت مشاوره طراحی نیروگاه های دیزلی، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور و خرید و فروش دیزل ژنراتور می توانید با کارشناسان ماه نیرو در ارتباط باشید و پس از دریافت مشاوره رایگان، خدمات مورد نیز خود را دریافت کنید.