سیستم خنک کننده برای حفظ دمای مناسب در موتور ژنراتور

14020619

یکی از قطعات دیزل ژنراتور که به منظور کاهش دما در دستگاه تعبیه شده سیستم خنک کننده ژنراتور است. ژنراتور یک تأسیسات الکتریکی است که انرژی حاصل از احتراق سوخت را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. در فرایند تبدیل، مقدار زیادی گرما آزاد شده؛ بنابراین هنگام نصب در یک اتاق کوچک، افزایش دمای هوا مشاهده می‌شود. علائم دمای بالا بر عملکرد و همچنین دوام دستگاه تأثیر منفی می‌گذارد. امروز در مورد این سیستم و وظایف آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

سیستم خنک کننده ژنراتور

سیستم خنک‌کننده بخش مهمی از مجموعه ژنراتور است. عمر مفید ژنراتور و شاخص‌های عملکرد آن به عملکرد بدون وقفه و کارآمد این بستگی دارد؛ بنابراین طراحی سیستم خنک‌کننده دیزل ژنراتور و چیدمان مناسب آن برای کارکرد طولانی مدت و مطمئن دیزل ژنراتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارزش سیستم خنک کننده ژنراتور

در حین کار، مجموعه دیزل ژنراتور علاوه بر برق، مقدار قابل توجهی گرما تولید می‌کند. مصرف برق برای جزء حرارتی می‌تواند به 60٪ یا بیشتر برسد. این اتفاق منجر به گرم شدن سریع اجزای ژنراتور به ویژه در هنگام قرار دادن تجهیزات در داخل محیط بسته می‌شود. در این صورت گرمایش سریع‌تر و شدیدتر رخ می‌دهد و قدرت DGU بالاتر است.

در نتیجه گرم شدن قطعات دیزل ژنراتور دمای روغن افزایش می‌یابد و شکاف بین قطعات مالشی تغییر می‌کند که منجر به لرزش یا گیر کردن عناصر می‌شود. کارکرد طولانی مدت ژنراتور در این حالت باعث تسریع قابل توجه سایش و در نهایت خرابی آن می‌شود.

علاوه بر این، عملکرد کارخانه و قطعات دیزل ژنراتور در نتیجه گرمایش بیش از حد کاهش می‌یابد. یکی دیگر از پیامدهای منفی فرسودگی اکسیژن در اتاق است که به طور قابل توجهی شرایط کاری پرسنل را بدتر می‌کند.

سیستم خنک‌کننده DGU برای حفظ رژیم دمایی بهینه قطعات دیزل ژنراتور طراحی شده است و حذف گرما از قسمت‌های نصب را تضمین می‌کند. راندمان خنک‌کننده مورد نیاز مستقیماً به توان مجموعه ژنراتور بستگی دارد.

انواع سیستم خنک کننده ژنراتور

انواع سیستم خنک کننده ژنراتور

به طور کلی سیستم‌های خنک‌کننده به دو نوع سیستم خنک‌کننده هوا و سیستم خنک‌کننده مایع متمایز می‌شوند که در ادامه هر دو آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

سیستم خنک‌کننده هوا

سیستم خنک‌کننده دیزل ژنراتور نوع هوا به وسیله جریان قوی هوا که توسط فن‌های قدرتمند پمپ می‌شود، گرمای اضافی را حذف می‌کند. مزیت این سیستم قابلیت اطمینان بالا و هزینه کم آن است. با این حال، هنگامی که تجهیزات به شدت گرم می‌شوند، سیستم هوا نمی‌تواند خنک‌کننده مؤثری برای قطعات دیزل ژنراتور باشد.

استفاده از این سیستم به ژنراتورهایی که تا 10 کیلو وات توان دارند محدود می‌شود. یک DGU با سیستم خنک‌کننده هوا نمی‌تواند شبانه‌روزی کار کند و باید هر 2-2.5 ساعت یکبار خاموش شود تا کاملاً خنک شود؛ بنابراین سیستم‌های هوا خنک معمولاً برای خنک کردن قطعات دیزل ژنراتورهای آماده به کار استفاده می‌شوند.
برای نصب یک سیستم هوا خنک در قطعات دیزل ژنراتور باید تجهیزات دیگری مانند فن در این دستگاه قرار داده شود. از این نظر، فن‌های مجهز به چنین سیستم‌هایی دارای ابعاد نسبتاً بزرگی هستند. علاوه بر این، عملکرد آنها با سطح قابل توجهی از نویز همراه بوده که بسیار آزاردهنده است.

سیستم‌های خنک‌کننده مایع

در سیستم‌های خنک‌کننده مایع برای قطعات دیزل ژنراتور، گرمای اضافی با گردش مایع خنک‌کننده که معمولاً ضد یخ است از بین می‌رود. این سیال گرمای اضافی را از موتور گرفته و آن را به اتمسفر می‌دهد تا از طریق رادیاتور در دستگاه و قطعات دیزل ژنراتور جریان پیدا کند. گردش مایع خنک‌کننده با عملکرد پمپ حفظ می‌شود.

سیستم‌های خنک‌کننده مایع بسیار کارآمد هستند و می‌توانند دمای ژنراتورهای توان بالا را حفظ کنند. همچنین این سیستم خنک‌کننده می‌تواند عملکرد شبانه‌روزی داشته باشد که به آن اجازه می‌دهد تا در ژنراتورها نه تنها برای پشتیبان‌گیری، بلکه برای منبع تغذیه اصلی نیز استفاده شود.

همچنین سیستم‌های خنک‌کننده مایع برای قطعات دیزل ژنراتور ابعاد مجموعه ژنراتور را اندکی افزایش می‌دهند و عملاً نویز اضافی نسبت به تجهیزات اصلی ایجاد نمی‌کنند.

نقطه ضعف سیستم‌های خنک‌کننده مایع هزینه بالاتر آنها نسبت به سیستم‌های خنک‌کننده هوایی است. همچنین نگهداری آنها دشوارتر است؛ زیرا نیاز به نظارت مداوم بر وضعیت و سطح مایع خنک‌کننده و جایگزینی منظم آن دارند.

سخن پایانی

قطعات دیزل ژنراتور به طور مداوم کار می‌کنند و به همراه برق تولید شده مقدار زیادی انرژی به صورت گرما به محیط می‌دهند. در این دستگاه به منظور کاهش دما دو نوع سیستم خنک‌کننده تعبیه می‌شود که ما در مطلب حاضر در مورد هر کدام به طور جداگانه توضیحاتی ارائه کرده‌ایم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات شرکت ماه نیرو  کلیک کنید

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها