تفاوت دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی

14010724
تفاوت دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی

در این مقاله از سری مقالات سایت ماه نیرو ، مقایسه ای بین دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی انجام خواهیم داد تا روشن شود که کدام یک نسبت به دیگری از مزایا بیشتری برخوردار است تا بسته به مزایا، معایب و کاربردهایی که هر یک دارند،با توجه به اطلاعاتی که کسب کزده اید، بسته به نوع نیاز و مکانی که میخواهید از هر یک از این انواع ژنراتور استفاده کنید، بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید؛ تا انتهای مقاله همراه باشید.

مقایسه تفاوت های بین دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی؛ کدام یک ارجح است؟

در ادامه مقاله، تفاوت میان ژنراتور نوع دیزلی و ژنراتور بنزینی را مورد نوع سوخت مصرفی، نحوه عملکرد موتور و… را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما در نهایت انتخاب با شماست که کدام یک را بر دیگری ترجیح دهید.

دیزل ژنراتور و ژنراتور بنزینی از کدام نوع سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده میکنند؟

دیزل ژنراتور از گازوئیل برای تامین سوخت مورد نیاز ژنراتور جهت تولید انرژی استفاده میکند؛ ژنراتور نوع بنزینی نیز همان طور که از نامش پیداست، از بنزین برای تامین سوخت و انرژی مورد نیاز برای تامین برق استفاده می کند.

گازوئیل یک سوخت به صرفه با راندمان و بازدهی بالاتر نسبت به بنزین است که علاوه بر آن که سازگار با محیط زیست بوده و آلودگی کم تری برای محیط زیست دارد، انرژی بیشتری را نیز تولید میکند.

قیمت جهانی گازوئیل نسبت به بنزین بالاتر است؛ اما به دلیل به صرفه تر بودن و داشتن کارایی و انرژی تولیدی بیشتر، علاوه بر ژنراتور در حمل و نقل از جمله ماشین های سنگین مورد استفاده قرار میگیرد؛ زیرا وسایل نقلیه با استفاده از سوخت گازوئیل میزان مسافت بیشتری را می توانند طی کنند.

مقایسه نحوه عملکرد موتور

موتور دیزل ژنراتور از سیستم فشار بالا برای ایجاد احتراق جهت راه اندازی موتور ژتراتور استفاده میکند؛ در حالی که موتور ژنراتورهای بنزینی بر اساس جرقه ای که توسط سیستم الکتریکی( شمع) ایجاد میشود کار می کند.

در روش استفاده از سیستم فشار بالا برای ایجاد احتراق و راه اندازی موتور، هوا به همراه گازوئیل فشرده میشود و احتراق مورد نیاز برای راه اندازی موتور را ایجاد می کند.

موتور دیزل هم میتواند دو مرحله ای باشد و هم چهار مرحله ای. برای موتور آن بهتر است به جای استفاده از سیستم خنک کننده ای که به صورت هواست از سیستم خنک کننده مایع استفاده نمایید؛ زیرا سرو صدای کم تری دارد.

مزایای نوع دیزلی به بنزینی

  • دیزل ژنراتور نسبت به ژنراتور بنزینی ساختار مدرن تری دارد؛ موتور آن نسبت به ژنراتور بنزینی که قدیمی تر است سر و صدای کم و راندمان بالایی دارد.
  • هزینه نگه داری ژنراتور نوع دیزلی نسبت به نوع بنزینی بسیار کم تر و به صرفه تر است؛ زیرا مانند نوع بنزینی خود برای ایجاد احتراق نیازی به شمع و سیم های رابط مربوطه ندارد؛ بنابراین کم هزینه تر بوده و دردسر تعمیر و نگه داری آن کم تر است.
  • نوع دیزلی نسبت به نوع دیزلی از استحکام و ایمنی بالاتری برخوردار است.
  • موتور ژنراتور نوع بنزینی در دمای بالاتری نسبت به ژنراتور نوع موتور دیزلی کار میکند و به همین خاطر میزان عمر مفید و کارکرد آن نسبت به نوع دیزلی کم تر است.

مزیت موتور بنزینی

استارت در هوای سرد

موتور بنزینی در مقایسه با موتور دیزلی عملکرد بهتری دارد و به دلیل فشرده سازی مخلوط سوخت و هوا دیرتر و به سختی روشن میشود و به همین دلیل نسبت به نوع دیزلی خود در هوای سرد عملکرد بهتری دارد.

کاربرد ژنراتور نوع دیزلی

  • موتور این ژنراتورها علاوه بر تامین توان برق مورد نیاز، در  وسایل حمل و نقل و به عنوان نیرو محرکه پمپ کاربرد دارند.
  • از موتور دیزلی همچنین در تجهیزات ساخت و ساز و  وسایل صنعتی گوناگون کاربرد دارد و میتواند برق مورد نیاز دستگاه های صنعتی، تجهیزات ساختمانی  را تامین کند.
  • همچنین به علاوه این موارد، از دیزل ژنراتور میتوان در صنایع کشاورزی، پتروشیمی و در مکان هایی مثل بیمارستان ها، ساختمان های اداری، مناطق مسکونی، کارخانه ها و…به عنوان سیستم برق اضطراری  در موارد قطعی برق استفاده کرد.

نوع دیزلی ژنراتور، توان های مختلفی دارد که کم ترین آن 5 کیلو وات تا چندین مگاوات است. توان 30-5 مگاوات که میزان توان کم تری است برای تامین برق منازل مسکونی و بیشتر از این مقدار نیز برای انواع صنایع کاربرد بیشتری دارد.

برای خرید انواع ژنراتور مثل دیزل ژنراتور، دیزل ژنراتور کوپله فابریک، دیزل ژنراتور کامینز و… به سایت اصلی مراجعه کرده تا کارشناسان و متخصصان خبره ماه نیرو شما را در این زمینه راهنمایی بیشتری بکنند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها