برق اضطراری چیست و چگونه در مواقع بحرانی می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم؟ برای پیدا کردن جواب این سؤال مطلب حاضر را تا انتها با دقت مطالعه کنید.

برق اضطراری

برق اضطراری (UPS) یک سیستم الکترونیکی است که به تجهیزات الکتریکی کمک می‌کند تا در صورت قطعی یا نوسانات ولتاژ شبکه، به طور موقت از منابع اضطراری تغذیه شوند. این سیستم‌ها معمولاً برای حفاظت از تجهیزات حساس به ولتاژ، مانند رایانه‌ها، سرورها، تجهیزات پزشکی، و سایر دستگاه‌های حساس به اختلالات برق استفاده می‌شوند.

راه‌های تأمین برق اضطراری

برق اضطراری به چند صورت رایج و متداول طراحی می‌شود:

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور اضطراری

 

UPS آفلاین (Offline UPS):

در این نوع UPS، تجهیزات به طور مستقیم از برق شهری تغذیه می‌شوند. زمانی که ورودی برق ناپایدار شده یا قطع می‌شود، UPS سریع تغییرات را احساس کرده و به منبع باتری متصل می‌شود تا تجهیزات را تأمین کند. این نوع UPS برای تجهیزاتی که قابلیت کمی از قطع برق را تحمل می‌کنند، مناسب است.

 UPS آنلاین (Online UPS):

در این نوع UPS، تجهیزات به طور مستقیم از باتری‌های UPS تغذیه می‌شوند و برق شهری فقط برای شارژ باتری‌ها به کار می‌رود. به این ترتیب، تجهیزات همواره از باتری‌ها تغذیه می‌شوند و در صورت بروز هر گونه نوع اختلال در برق شهری، مشکلات به تجهیزات آسیبی نمی‌رساند. این نوع UPS برای تجهیزات حساس به اختلالات برق و نیاز به پایداری بالا مناسب است.

هر دو نوع UPS از مزایا و معایب خود برخوردارند و انتخاب بین آن‌ها بستگی به نیازهای خاص و استفاده موردنظر دارد. همچنین، UPS ممکن است دارای ویژگی‌های اضافی نظیر حفاظت در برابر افزایش ولتاژ، کاهش ولتاژ، و حفاظت از تجهیزات در برابر نوسانات فرکانس باشد.

 

راه‌های تأمین برق اضطراری

دیزل ژنراتور

در صورت قطع برق، یک راه عالی برای خروج از وضعیت  دیزل ژنراتور اضطراری است. این دستگاه برق را بدون وقفه برای تأسیسات در محل‌های ساخت‌وساز، کشاورزی، خانه‌های روستایی که در آن خطوط برق وجود ندارد، تأمین می‌کند و همچنین می‌تواند نقش اصلی خود را به عنوان یک دستگاه پشتیبان در صورت بروز حادثه در کشتی ایفا کند.

دیزل ژنراتور اضطراری؛ طراحی و ویژگی‌ها

DEG از یک موتور احتراق داخلی، یک دستگاه استارت و خود ژنراتور الکتریکی تشکیل شده است. سوخت دیزل به عنوان منبع انرژی برای موتور عمل می‌کند. حرکات چرخشی آن به یک ژنراتور الکتریکی منتقل می‌شود که جریان را تولید می‌کند. بر اساس قدرت و همچنین طراحی ژنراتور برق می‌توان جریان را تک‌فاز (220 ولت) یا سه‌فاز (380 ولت) تولید کرد.

یک پارامتر نسبتاً مهم DEG زمان راه‌اندازی آن است. برای نصب‌های معمولی از 2 تا 15 ثانیه متغیر است. تاسیسات ویژه مجهز به نیروگاه های دیزلی هستند که حتی در صورت خاموشی اضطراری، بیش از 0.1 ثانیه برق را قطع نمی کنند.

تولید دستگاه دیزل ژنراتور جهت برق اضطراری

بسیاری از برندهای معروف دیزل ژنراتور جهت استفاده به عنوان برق اضطراری به تولید این محصولات مشغول هستند؛ زیرا تقاضا برای آنها همیشه بسیار زیاد است. آخرین روند در تولید این دستگاه روی استراتژی کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری متمرکز است. این به دلیل افزایش مداوم قیمت انرژی و رقابت در بازار نیروگاه‌های دیزلی است. شرکت‌های چینی به طور فعال با تولیدکنندگان اروپایی که به طور سنتی این محصولات را تولید می‌کنند، رقابت می‌کنند. کیفیت و دامنه محصولات آنها به طور مداوم در حال افزایش است.

دیزل ژنراتور اضطراری برای کشتی‌ها

دیزل ژنراتورهای دریایی در شرایط سخت‌تری نسبت به دیزل ژنراتورهای زمینی کار می‌کنند؛ بنابراین تا حدودی با آنها تفاوت دارند. مهم است که نیروگاه‌های کشتی دارای وزن و ابعاد کم باشند. فشردگی مشخصه اصلی قابل مشاهده DEG کشتی است. علاوه بر این، آنها از قابلیت اطمینان و سهولت کارکرد بالایی برخوردار هستند.

از آنجایی که عملکرد نیروگاه کشتی با محیط آبی مرتبط است، همه مناطق مشکل‌دار دارای وسایل حفاظتی ضد آب هستند. در برخی موارد، اینها ممکن است واشرهای ساخته شده از لاستیک مقاوم در برابر روغن باشند؛ برای واحدهای بزرگ، جعبه‌های مهروموم شده ویژه‌ای ارائه می‌شود.

خرید دیزل ژنراتور و استفاده به عنوان برق اضطراری از ماه نیرو

شرکت ماه نیرو انتخاب گسترده‌ای از ژنراتورهای اضطراری را ارائه می‌دهد. محدوده توان آن‌ها بین 60 تا 315 کیلو وات است. بهینه ترین مدل ها برای شرایط مختلف آب و هوایی و عملیاتی وجود دارد. بهترین تولید کنندگان علاقه مند به همکاری با ما هستند. ما فقط محصولات اثبات شده را ارائه می‌دهیم. قیمت های مقرون به صرفه یک سورپرایز خوشایند خواهد بود که با در نظر گرفتن تخفیف‌ها می‌تواند حتی دلپذیرتر شود.

سخن پایانی

دیزل ژنراتورها منبع مطمئنی برای تأمین برق در شرایط بحرانی و اضطراری هستند. در این مطلب از این موتورهای برق به عنوان یک منبع پشتیبان برای تأمین جریان الکتریکی در شرایط بحرانی متفاوت صحبت کرده‌ایم.