کاربرد دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق در شرایط بحرانی

14020225

در این مقاله درباره ی کاربرد دیزل ژنراتور به عنوان منبع برق در شرایط بحرانی با یکدیگر گفتگو خواهیم کرد . دیزل ژنراتور یک نیروگاه کوچک مستقل متحرک یا ثابت است که در مواردی که به یک منبع تغذیه بدون وقفه قابل اطمینان نیاز است، ضروری است. این دستگاه در واقع یک منبع انرژی مستقل بر اساس یک موتور احتراق داخلی است. این مقاله به معرفی کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور می‌پردازد.

کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها هم به عنوان پشتیبان (اضطراری، یدکی) و هم به عنوان منبع اصلی و دائمی برق در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شوند. کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور از پزشکی تا ساخت و ساز، از سفرهای زمین‌شناسی تا عملیات نجات گسترده است. کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور عبارت‌اند از:

صنعت نفت و گاز | کاربرد دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها در توسعه میادین نفت و گاز و ساخت خطوط لوله استفاده می شوند. این موتورهای برق به دلیل عدم امکان استفاده از نیروگاه‌های معمولی در مناطق دورافتاده در صنعت نفت و گاز نیز به کار برده می‌شوند.

صنایع غذایی و کشاورزی

دیزل ژنراتورها برای تأمین برق آسانسورهای غلات، گلخانه‌ها، مزارع، تأسیسات ذخیره مواد غذایی فاسدشدنی و سایر تأسیساتی که نمی‌توانند به شبکه برق مرکزی متصل شوند استفاده می‌شود. مدل‌های دیزل ژنراتور مجهز به سیستم استارت اتوماتیک برای استفاده به عنوان منبع تغذیه اضطراری مناسب هستند.

دامنه کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور به عنوان منبع اصلی برق کم نیست. با کمک آن می‌توانید تجارت از راه دور از جمله مواد غذایی (با اتصال تجهیزات برودتی به ژنراتور) و همچنین هرگونه فعالیت تجاری دیگر ایجاد کنید.

خدمات امداد و نجات و اورژانس | کاربرد دیزل ژنراتور

یکی از کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور برای تأمین برق بیمارستان‌های سیار، مقرها، کمپ‌ها و همچنین تجهیزات مختلف مورداستفاده در شرایط اضطراری، بلایای طبیعی و حوادث است. به دلیل مصرف اقتصادی و هزینه پایین سوخت دیزل، قیمت برق تولید شده توسط دیزل ژنراتور قابل مقایسه با تعرفه‌های برق معمولی است.

کار ساخت و ساز و تعمیر | کاربرد دیزل ژنراتور

کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور آن‌ها را برای نیازهای سازمان‌های ساختمانی مناسب کرده است تا انرژی را هم برای تجهیزات فردی و هم برای کل محل کار یا روستاها تأمین کنند. هنگام انجام کارهای تعمیر و ساخت و ساز، از جمله در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور و همچنین عملیات نجات در هنگام بلایای طبیعی، دیزل ژنراتور تنها منبع قابل اعتماد تأمین انرژی است. مزارع و صنایع کوچک، خانه‌های خصوصی شخصی و کل کلبه‌های روستاها که از نظر فنی غیرممکن یا بسیار گران است که یک خط برق ایجاد شوند نیز به نیروگاه‌های دیزلی متصل هستند.

ساختمان‌های تجاری و عمومی

از دیگر کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور این است که به طور گسترده برای تأمین انرژی فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید، مؤسسات بانکی، شرکت‌های مخابراتی و سایر ساختمان‌های اداری، عمومی یا تجاری استفاده می‌شوند. به عنوان منبع اضافی منبع تغذیه، دیزل ژنراتورها اغلب در شرکت‌ها و مؤسساتی استفاده می‌شود که کار آنها به دلیل قطع برق نمی‌تواند متوقف شود.

 کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور در ساختمان‌های تجاری و عمومی عبارت‌اند از:

  • بیمارستان‌ها (اول از همه، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و بیمارستان‌های زایمان)
  • بانک‌ها (هم تراکنش‌های مالی و هم سیستم امنیتی ذخیره سازی به طور مستقیم به منبع تغذیه بدون وقفه وابسته هستند)
  • شرکت‌های مخابراتی (تجهیزات ارتباطات سلولی و اینترنتی باید بدون نقص کار کنند)
  • تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، سازه‌ها، دیگ خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ، مراکز داده با اطلاعات ارزشمند (از گزارش‌های هواشناسی تا پایگاه‌های داده خدمات ویژه)

با توجه به پایداری و کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور می‌توانید تجهیزات حساس به افت ولتاژ و نوسانات را با خیال راحت به آن متصل کنید. در صورت لزوم، دیزل ژنراتورها را می‌توان به محل کار در مکان‌های شلوغ مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن، مراکز خرید و سرگرمی، مؤسسات آموزشی، استادیوم‌ها ببرید.

قطع برق در هر یک از این مکان‌ها می‌تواند باعث وحشت، شورش و تصادف شود. کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور اغلب در رستوران‌ها، هتل‌ها، کلوپ‌ها، سینماها و سالن‌های کنسرت نیز ثابت شده است.

ساختمان‌ها و شهرک‌های مسکونی

استفاده از تأسیسات دیزلی برای تأمین برق خانه‌های شخصی انفرادی، شهرک‌های کلبه و سایر شهرک‌هایی که خطوط برق به آنها متصل نیست، رایج است. در نظر گرفتن کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور  و استفاده از آن باعث افزایش قابلیت اطمینان عملیات و کاهش قابل توجه هزینه اتصال تأسیسات اصلی تولید می‌شود.

سخن پایانی

دیزل ژنراتورها به دلیل کارایی بالا، قابلیت اطمینان، صرفه جویی و سهولت در کنترل، به طور گسترده‌ای به عنوان منبع اصلی، پشتیبان یا اضطراری انرژی تقریباً در تمام زمینه‌های فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به کاربردهای مختلف دیزل ژنراتور اشاره شده است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها