ژنراتور دائم کار چیست؟

14010810
ژنراتور دائم کار چیست؟

در این مقاله باهم درباره ژنراتور دائم کار خواهیم خواند.و به انواع ژنراتور دائم کار نیز می پردازیم تا بیشتر با این موارد آشنا شویم.

ژنراتور دائم کار

به نوعی از ژنراتور ها، ژنراتور دائم کار می گویند که در نبود برق نیز میتواند بی وقفه کار کند و خروجی بدون نوسان داشته باشد و در آن ها دیگر صحبت از قطعی و وصلی نیست و در هنگام استفاده از این نوع ژنراتورها خیالتان از این بابت میتواند راحت باشد.

ژنراتور دائم کار به همین دلیل دائم کار بودنش بسیار مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است؛ زیرا دچار خاموشی و یا قطعی- وصلی  نمی گردند.

 

از نظر فنی بخواهیم بگوییم، این نوع ژنراتورها موتورهایی با قدرت و توان بسیار بالا دارند و به همین دلیل بیشتر در موسسات و مراکزی مورد استفاده قرار میگیرند که نیاز همیشگی و دائمی به برق دارند؛ مانند دیتاسنترها که برای خارج نشدن اطلاعات از دسترس، همه روزه و به طور 24 ساعته نیاز به برق دائمی دارند.

انواع ژنراتور دائم کار و مکان مورد استفاده

ژنراتور گازسوز گازوئیلی

یکی از انواع این ژنراتورها، ژنراتور گازسوز است که به این دلیل به آن دائم کار میگویند که به یک منبع گازی بی وقفه متصل هستند و دچار کمبود سوخت نمیشوند؛ یعنی همیشه در حال تامین انرژی هستند.

در دیزل ژنراتورهای گازسوز و در حالت معمولی میتواند به میزان 8 تا 12 ساعت خروجی برق بدهد که در صورت تقویت موتور آن با اقداماتی نظیر تقویت سیستم خنک کاری، دیزل موتورها میتوانند به صورت دائم کار گازوئیلی و یا دیزلی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر فکرتان به این مشغول است که چگونه میتوان مشکل تامین سوخت این ژنراتورها را حل کرد، استفاده از یک منبع سوخت روی ژنراتورهای گازوئیلی میتواند این مشکل را برطرف نماید.

 

لینک های مفید:
ژنراتور

 

ژنراتور ماینر

طریقه و سیستم استفاده از این نوع دستگاه ها این طور است که ورودی برق نباید به هیچ عنوان نوسان پیدا کند و به همین دلیل است که بعضی ماینرها را با استفاده از ژنراتورهای گازسوز راه اندازی میکنند تا نگرانی بابت تامین سوخت مورد نیاز آن نباشد.

نقطه ضعف ژنراتور ماینر

به دلیل خاموش شدن ژنراتور  ماینر و قطعی وصلی که برای این ژنراتورها پیش می آید، بیشتر نیروگاه دار ها ترجیح میدهند که از ژنراتور گازوئیلی به جای ژنراتور ماینر استفاده نمایند.

ژنراتور خانگی

این نوع ژنراتورهای دائم کار معمولا دارای توان پایین ترین سبت به دیگر انواع این ژنراتورها دارند.

معمولا این ژنراتورها به صورت تک فاز هستند؛ اما به صورت تک فاز هم از آن ها استفاده می کنند.

ژنراتور خانگی از نوع دائم کار به دلیل آن که فشار گاز در آن 1.2 است، مورد استفاده زیادی قرار میگیرد.

ژنراتور کوچک

از انواع دیگر نوع دائم کار ژنراتور است که توان آن زیر 10 کیلو وات است. به این دسته از ژنراتورها، ژنراتورهای کوچک موتوربرق های گازسوز میگویند..

این ژنراتور ها معمولا به صورت تک فاز بوده و بیشتر در کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند که فشار گاز آن ها 1.2 پوند است.

انواع ژنراتور دائم کار و مکان مورد استفاده

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور

 

موتور ژنراتورهای دائم کار

به دلیل دائم کار  بودن و بی وقفه کار کردن این ژنراتورها، معمولا مخازن روغن آن ها را بزرگتر در نظر میگیرند تا از خاموش شدن موتور جلوگیری شود.

همچنین یک نکته مهم دیگر در رابطه با موتور این ژنراتورها، نوع مدل سیستم خنک کننده مورد استفاده است که در صورتی که از مدل و برند خوب آن استفاده شود، راندمان و طول عمر موتور ژنراتور را میتواند بالا ببرد.

تفاوت ژنراتور دائم کار با انواع دیگر ژنراتورها

  • همان طور که گفتیم، از ژنراتورهای دائم کار در مکان هایی استفاده می کنند که نیاز دائمی به برق دارند؛ در حالی که از ژنراتورهای معمولی بیشتر در حالت اضطرار و نیاز به برق اضطراری استفاده می کنند.
  • تفاوت دیگر این ژنراتورها با ژنراتورهای معمولی این است که اصطکاک قطعات آن ها نسبت به نوع معمولی شان بیشتر است.
  • ژنراتورهایی که به صورت دائم کار می کنند معمولا باید از 50 درصد توان خود استفاده کنند؛ در حالی که ژنراتورهای اضطراری باید از 75 درصد توان خود استفاده نمایند که در لحظه استارت وسایل، این میزان به 100 درصد نیز میرسد.
  • در سایر ژنراتورها، اورهال دستگاه حدود 1200 ساعت است؛ اما در مورد ژنراتورهایی از نوع دائم کار، بستگی به نوع و طراحی موتور دارد؛ اما حدودا بین 10 هزار ساعت اورهال میشود.

برای تهیه ژنراتور دائم کار چه میزان باید هزینه کرد؟

میزان قیمت و هزینه تمام شده بستگی به انواع ژنراتور دائم کار دارد و ژنراتورهای گازسوز به دلیل تقاضای زیاد، قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع این ژنراتورها دارد.

سخن آخر

در این مقاله مطالبی در مورد ژنراتور دائم کار و موارد استفاده آن به شما ارائه کردیم. از این زنراتورها معمولا در مکان هایی استفاده میگردد که نیاز دائم به برق دارند و برخلاف ژنراتورهای معمولی هستند که فقط در موارد تامین برق اضطراری مورد استفاده قرار میگیرند.

 

2.5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها