چگونه به افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور کمک کنیم؟

14020204
چگونه به افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور کمک کنیم؟

دیزل ژنراتورها دستگاه‌هایی برای تأمین انرژی و برق مورد نیاز در فروشگاه، هتل بیمارستان یا نیروگاه‌ها هستند. این دستگاه‌ها قیمت بالایی داشته و نقش مهمی نیز برای این مکان‌ها ایفا می‌کنند. به همین سبب نگهداری درست و افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور مسئله مهمی برای صاحبان کسب و کار است. در این مقاله به موضوع مهم افزایش طول عمر دیزل ژنراتورها می‌پردازیم.

طول عمر دیزل ژنراتورها چقدر است؟

به طور متوسط، عمر مفید یک دیزل ژنراتور از 2 تا 10 سال است. این مدت زمان به منابع عملیاتی تجهیزات بستگی دارد. هر چه این منابع عملیاتی بالاتر باشند، دستگاه نیز عمر بیشتری خواهد داشت. چه چیزی عمر مفید دیزل ژنراتورها را افزایش می‌دهد؟

دیزل ژنراتورها از یک نیروگاه (موتور دیزل) و یک دینام (دیزل) تشکیل شده‌اند. این دستگاه‌ها در شرایط در دسترس نبودن شبکه‌های برق به عنوان واحدهای اضطراری برای تأمین انرژی مصرف کنندگان برای یک دوره قطع برق استفاده می‌شوند.

عمر مفید دیزل ژنراتور با توجه به منبع موتور و میزان سایش ژنراتور تعیین می‌شود. تولید کنندگان ساعت موتور را برای هر قطعه و مجموعه تنظیم می‌کنند. عملکرد نامناسب، استفاده از سوخت و روغن غیر توصیه شده و نصب دیزل ژنراتور در مکان‌هایی با رطوبت بالا می‌تواند عمر نیروگاه دیزل را کاهش دهد.

 طول عمر نیروگاه دیزل چگونه تعیین می‌شود؟ دستورالعمل‌های عملیاتی عمر موتور دیزل ژنراتور را نشان می‌دهند. با فرسودگی دیزل ژنراتور باید قطعات تعویض شوند. عمر مفید یک دیزل ژنراتور بر اساس آزمایش‌های در حال انجام و محاسبات سایش برای شرایط عملیاتی بهینه تعیین می‌شود.

عمر مفید دیزل ژنراتور و انواع آن

چگونه به افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور کمک کنیم؟

برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور باید از مواد اولیه با کیفیت بالا استفاده کنید. هنگام انتخاب سوخت، به ترکیب آن توجه کنید. نباید سوختی که برای دیزل ژنراتور خود استفاده می‌کنید حاوی ناخالصی‌های جامد یا آب باشد؛ زیرا این مواد می‌توانند باعث خراب شدن سریع سیستم سوخت شوند.

برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور همیشه پارامترهای عملکرد دیزل ژنراتور یا سایر نیروها را تحت نظر داشته باشید. این پارامترها شامل سرعت موتور، سطح روغن و دمای مایع خنک کننده است. این کار باعث افزایش طول عمر مفید دیزل ژنراتورها می‌شوند.

یکی دیگر از اقداماتی که باید برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور انجام دهید این است که در حین کارکرد دستگاه باید پارامترهای عملکرد به ویژه فشار روغن و دمای مایع خنک کننده را کنترل کنید. سطح مایع را کنترل کنید و در صورت لزوم آن را شارژ کنید. از روغن‌های توصیه شده توسط سازنده استفاده کنید.

سوخت دیزل ژنراتور باید با پارامترهای توصیه شده آلودگی و قطع آب مطابقت داشته باشد. اگر از آنها فراتر رفت، لازم است سوخت را از قبل تصفیه کنید. انجام تعمیرات و نگهداری منظم از دستگاه برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتور ضروری است.

عمر مفید دیزل ژنراتور و انواع آن

انواع دیزل ژنراتور از نظر طول عمر به سه زیر گروه تقسیم می‌شوند و با مقاومت در برابر سایش اجزا و قطعات و در نتیجه قیمت از یکدیگر تمییز داده می‌شوند. دیزل ژنراتورهایی که برای تأمین برق اضطراری طراحی شده‌اند با منبع موتور 2500 تا 5000 ساعت مشخص می‌شوند.

 این دستگاه‌ها به صورت خودکار یا دستی در صورت عدم وجود ولتاژ در منبع تغذیه ثابت روشن می‌شوند. پس از اتمام منبع، تجهیزات برای تعمیرات اساسی ارسال می‌شوند. واحدهای منبع تغذیه پشتیبان برای کار بدون وقفه برای 12000 – 15000 ساعت طراحی شده‌اند. این مدت تقریباً معادل 1.5 – 2 سال است.

عمر ژنراتور به طور متوسط در صورت استفاده دائمی 23000 تا 25000 ساعت گزارش شده است. پس از آن، این دستگاه‌ها به تعمیرات اساسی نیاز دارند که با جایگزینی قطعات فرسوده با قطعات جدید می‌توانید به این موضوع رسیدگی کنید.

 خرید یک نیروگاه دیزلی قدرتمند برای تأمین نیروی پشتیبان، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. دقت کنید که بارگذاری بیش از حد تجهیزات به طور مداوم منجر به خرابی‌های مکرر و هزینه‌های تعمیر غیرضروری برای شما می‌شود. تخمین زده شده است که عمر مفید دیزل ژنراتورها را می‌توان با انتخاب مدل مناسب و بهره برداری از واحد در بارهای توصیه شده (50 تا 90 درصد اسمی) افزایش داد.

سخن پایانی

افزایش عمر مفید دیزل ژنراتورها دغدغه همیشگی صاحبان این دستگاه‌ها بوده است. شما علاوه بر خرید مارک‌های معتبر باید به چندین نکته دیگر نیز برای افزایش عمر مفید دیزل ژنراتورها دقت کنید؛ نکاتی که در این مقاله سعی کرده‌ایم آن‌ها را با شما مطرح کنیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها