قطعات اصلی دیزل ژنراتور

14020822
قطعات اصلی دیزل ژنراتور

برای شناخت نحوه کار هر دستگاه یا تعمیر آن باید قطعات آن را بشناسید. آیا مایل هستید اسم و نحوه کار هر کدام از قطعات اصلی دیزل ژنراتور را بشناسید؟ در این مطلب همراه ما باشید.

مطالب مرتبط:

انواع دیزل ژنراتور

تعمیرات دیزل ژنراتور

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

هر دیزل ژنراتور حداقل از 9 قسمت مختلف تشکیل شده است؛ اما مهم‌ترین قطعات آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند که ما توضیح می‌دهیم.

موتور دیزل ژنراتور

این قطعه فقط یک موتور دیزلی اولیه است که هیچ تفاوتی با موتورهای موجود در خودروها، ون‌ها، کامیون‌ها یا سایر وسایل نقلیه بزرگ نداشته و منبع انرژی مکانیکی است. اگر می‌خواهید قدرت ژنراتور را افزایش دهید، به یک موتور بزرگتر نیاز دارید. هرچه موتور بزرگ‌تر باشد، نیروی الکتریکی بیشتری می‌توانید تولید کنید.

دینام دیزل ژنراتور

دینام از بسیاری اجزای پیچیده تشکیل شده است؛ اما یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها روتور است. این شفتی است که تحت تاثیر انرژی مکانیکی تأمین شده توسط موتور می‌چرخد ​​و چندین آهنربا دائمی در اطراف آن ثابت شده است. با انجام این کار یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود.

این میدان مغناطیسی ایجاد شده دائماً حول بخش مهم دیگری از ژنراتور که استاتور است می‌چرخد. به عبارت ساده، نوعی از هادی‌های الکتریکی مختلف است که به طور محکم به دور یک هسته آهنی پیچیده می‌شوند.

بر اساس اصل القای الکترومغناطیسی، اگر هادی الکتریکی ساکن بماند و میدان مغناطیسی در اطراف آن حرکت کند، جریان الکتریکی القا می‌شود؛ بنابراین ژنراتور از انرژی مکانیکی ایجاد شده توسط موتور دیزل استفاده می‌کند، که روتور را به حرکت در می‌آورد و میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند که در اطراف استاتور حرکت می‌کند. همین پروسه است که به نوبه خود جریان الکتریکی متناوب تولید می‌کند.

دینام دیزل ژنراتور

پیشنهاد مطالعه مقاله: قطعات ژنراتور

سیستم سوخت دیزل ژنراتور

سیستم سوخت اساساً شامل یک مخزن سوخت با لوله‌ای است که آن را به موتور متصل می‌کند. اندازه مخزن سوخت در نهایت تعیین می‌کند که ژنراتور چه مدت می‌تواند فعال بماند.

برای پروژه‌های بزرگ‌تر ژنراتور که نیاز به نصب ژنراتور در یک محفظه صوتی دارند، سیستم‌های سوخت جداگانه معمولاً در داخل محفظه، زیر محفظه یا حتی گاهی اوقات در هر دو نصب می‌شوند.

تنظیم کننده ولتاژ دیزل ژنراتور

در اینجا ما پیچیده‌ترین بخش ژنراتور الکتریکی را داریم. رگولاتور ولتاژ یک هدف کاملاً واضح را انجام می‌دهد که تنظیم ولتاژ خروجی است. به عبارت ساده، تضمین می‌کند که ژنراتور برق را با ولتاژ ثابت خوب تولید می‌کند. بدون آن، بسته به سرعت کار موتور، نوسانات زیادی را مشاهده خواهید کرد.

سیستم خنک کننده و سیستم اگزوز در دیزل ژنراتور

سیستم خنک‌کننده به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ژنراتور کمک می‌کند. ژنراتور مایع خنک‌کننده را به گردش در می‌آورد که هر گونه انرژی حرارتی اضافی تولید شده توسط موتور و ژنراتور را خنثی می‌کند. سپس خنک‌کننده تمام آن گرما را از طریق یک مبدل حرارتی می‌گیرد و آن را در خارج از ژنراتور دفع می‌کند.

سیستم اگزوز درست مانند سیستم اگزوز ماشین شما کار می‌کند. گازهای تولید شده در موتور دیزل را می‌گیرد، آنها را از یک سیستم لوله کشی عبور می‌دهد و از مجموعه ژنراتور خارج می‌کند.

سیستم روغن کاری در دیزل ژنراتور

این قطعه به موتور متصل می‌شود و روغن را از طریق آن پمپ می‌کند تا همه قطعات به خوبی کار کنند و به یکدیگر ساییده نشوند. بدون این قطعه موتور خراب می‌شود.

شارژر دیزل ژنراتور

همه موتورهای دیزلی برای تأمین انرژی به یک موتور الکتریکی کوچک نیاز دارند. این موتور کوچک به باتری نیاز دارد که باید شارژ شود. شارژر شارژ باتری را حفظ می‌کند و توسط خود ژنراتور به صورت خارجی شارژ می‌شود.

صفحه کنترل دیزل ژنراتور

در یک ژنراتور استارت الکتریکی (یا استارت خودکار)، تعدادی کنترل خواهید داشت که به شما امکان می‌دهد کارهای مختلف انجام دهید یا اعداد خاصی را بررسی کنید. این می‌تواند هر چیزی از دکمه استارت و سوئیچ فرکانس گرفته تا نشانگر سطح سوخت موتور، نشانگر دمای مایع خنک‌کننده و موارد دیگر باشد.

قاب مونتاژ اصلی دیزل ژنراتور

هر ژنراتور باید از خطرات محیط محافظت شود و این قاب اصلی مجموعه است که این وظیفه را انجام می‌دهد. قاب جایی است که ژنراتور قرار دارد و تمام قطعات مختلف مونتاژ می‌شوند. قاب می‌تواند طرح باز یا بسته باشد. ژنراتورهای فضای باز معمولا در یک قاب ضدآب قرار می‌گیرند تا از آسیب جلوگیری شود.

سخن پایانی

در این مطلب قطعات اصلی دیزل ژنراتور و ونقش آن‌ها در این موتور صحبت کرده‌ایم. اکنون دقیقاً تمام قسمت‌های مختلف داخل ژنراتور برق را می‌دانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها