سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

14011220
سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

آیا تاکنون چیزی در مورد سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور شنیده اید؟ آیا با انواع سیستم خنک کننده آشنایی دارید؟ یکی از مهمترین بخش های دستگاه دیزل ژنراتور سیستم کمک کننده است، که برای خنک کردن آن استفاده می شود. در پی روشن کردن موتور دیزل، گرما و حرارت تولید می‌شود که موجب وارد شدن آسیب زیادی به قطعات دستگاه خواهد شد. همچنین گرمای تولیدی موجب از بین رفتن روغن آن شده که سوختن سیم پیچ ها را در پی دارد. به همین دلیل برای خنک کردن موتور باید از سیستم خنک کننده استفاده کرد. در ادامه مطالب همراه ما بمانید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها امروزه نقش تاثیرگذاری در زندگی بشریت دارند، به همین علت نگهداری از آنها بسیار مهم است. افرادی که می‌خواهند طول عمر دستگاه مورد استفاده خود را افزایش دهند. باید موارد کاربردی را رعایت کنند. یکی از مهمترین عوامل افزایش دهنده طول عمر موتور دیزل ژنراتور سیستم خنک کننده آن است.

تولید کننده دیزل ژنراتور موارد متفاوتی برای مجموعه خنک کننده دستگاه در نظر می‌گیرد. دو سبک متداول سیستم خنک کننده مشمول سیستم های حلقه باز و حلقه بسته میشود. فن خنک کننده، پمپ خنک کننده و رادیاتور تشکیل دهنده سیستم های حلقه بسته هستند، که به روی یک اسکید به طور یکپارچه قرار داده شده اند. همچنین در بعضی موارد بعد از خرید دستگاه تمام مجموعه بر روی یک کانتینر قرار میگیرد.

قطعات دیزل ژنراتور در سیستم خنک کننده

برای افزایش کارایی دستگاه دیزل ژنراتور باید درک درست از اجزای اولیه سیستم خنک کننده، مورد نیاز داشت. زیرا برخی از تولیدکننده دیزل ژنراتور به صورت جداگانه روش های نگهداری از سیستم های خنک کننده را ارائه می دهند. هر یک از قطعات تشکیل دهنده این سیستم وظیفه جداگانه به عهده دارند.

خنک کننده

برای تهیه ماده خنک کننده موتور، ترکیبی از آب تمیز با کیفیت بالا و ضد یخ اتیلن گلیکول استفاده می شود. لازم به ذکر است که هیچ وقت نباید تنها از آب خالی برای خنک کننده استفاده شود، در واقع وظیفه مایع خنک کننده روانسازی یاتاقان های پمپ می باشد. همچنین موجب حفاظت از زنگ زدگی آن در مسیرهای خنک سازی موتور میشود. شما می توانید از مشاوران مجموعه ماه نیرو توصیه های لازم برای مخلوط خنک کننده مناسب اطلاعات لازم را کسب کنید.

پمپ خنک کننده

پمپ خنک کننده با توجه به حجم موتور، دنده محرک یا تسمه مایع خنک کننده را در مجموعه به گردش در می آورد.

رادیاتور

رادیاتور مورد استفاده می تواند تکی یا دوقلو باشد. در واقع در صورت استفاده از دو رادیاتور برای به وجود آوردن سیستم دو حلقه ای امکان خنک سازی را افزایش میدهد.

لوور ها

در کانوپی و واحد های دارای جریان هوا، توسط لوور ها، هوا از جو به رادیاتور انتقال می یابد.

خنک کننده روغن موتور

روغن درون لوله ای در سیستم جریان دارد که به وسیله خنک کننده، خنک می گردد.

فن

فن مورد استفاده در سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور می تواند به صورت تسمه ای یا مستقیم باشد.

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

بازرسی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

بازرسی سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور باید به صورت دوره ای انجام شود. اما لازم به ذکر است که این بازرسی حتماً باید در زمان خاموشی دستگاه انجام شده و در حین کارکرد تکمیل گردد. در واقع باید به توصیه های سازنده توجه کرد. در ادامه مطالب برخی از مهمترین بررسی های قابل انجام که در مواقع ضروری باید استفاده انجام شود بیان شده است:

بررسی سوئیچ انتقال خودکار در موقعیت صحیح

بازرسی عدم وجود نشتی در سوراخ پمپ آب

بستن لوله ها در زمان کار نکردن موتور برق

بررسی نشتی اتصالات شلنگ مایع خنک کننده

بازرسی آلودگی روغن, در صورتی که رنگ روغن شیری باشد نشان دهنده نشتی واشر سرسیلندر خواهد بود.

بررسی سطح مایع خنک کننده و آلودگی روغن، اگر در مایع خنک کننده روغن وجود داشته باشد نشان‌دهنده نشتی پکیج خنک کننده روغن است.

بازرسی آسیب به فن پوشش فن یا تسمه

نتیجه گیری

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور نقش حیاتی در افزایش طول عمر آن دارد. بنابراین در زمان خرید دستگاه باید به توصیه‌های سازنده توجه کرد تا عملکرد اجزای دیزل ژنراتور به درستی  شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها