انواع دیزل ژنراتور

2022,08,22
انواع دیزل ژنراتور

آیا تا حالا درباره انواع دیزل ژنراتور ها شنیده اید؟ آیا می دانید چند نوع دیزل ژنراتور وجود دارد؟ آیا می دانید از دیزل ژنراتور ها چه استفاده هایی می کنند؟ با ما باشید تا در این مقاله با انواع دیزل ژنراتورها آشنا شوید.

دیزل ژنراتور یا همان (Diesel generator) ترکیبی از یک موتور دیزل با یک ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی است. این یک مورد خاص از موتور ژنراتور از یک موتور دیزل اشتعال تراکمی، معمولاً برای کار با سوخت دیزل طراحی شده است. نوع دیگر دیزل ژنراتور ها با سوخت های گاز طبیعی سازگار دارند.

انواع دیزل ژنراتور

از دیزل ژنراتور ها یا به جای منبع تغذیه ای اضطراری استفاده می کنند، یا در منطقه های استفاده می کنند که شبکه برق ندارند، انواع دیزل ژنراتور ها عبارتند از:

  • انواع دیزل ژنراتور استندبای
  • انواع دیزل ژنراتور دائم کار
  • تنوع دیزل ژنراتور پرایم

از دیزل ژنراتور  استندبای در زمانی استفاده می کنند که برق منطقه ای قطع بشود. در این مواقع استندبای برای پشتیبانی وارد مدار می شود و با حداکثر توان برق سیستم را تامین می کند. از دیزل ژنراتور استندبای برای تامین برق بیمارستان ها و منطقه مسکونی استفاده می کنند.

انواع دیزل ژنراتور دائم  بدون وقفه برای استفاده دائم تولید شده اند. از این نوع دیزل ژنراتور ها برای برای منطقه هایی که شبکه برق ندارند استفاده می کنند، مانند بیمارستان های صحرای و غیر.

انواع دیزل ژنراتور  پرایم برای کار در زمان بیشتری  طراحی شده است و از  آن  مدت زمان طولانی تری نسبت به  استندبای استفاده می شود. ویژگی های این دستگاه ها این است که در حالت ثابت با توان کمتر از ۷۵ درصد هستند.  اگر زمانی برق شهر در طولانی مدت یا چندبار در روز قطع بشود از دیزل ژنراتور پرایم استفاده می کنند.

قطعات اصلی دیزل ژنراتور ها

قطعات اصلی دیزل ژنراتورها شامل موارد زیر است.

 

موتور ژنراتور: موتور ژنراتور مهمترین قطعه ژنراتور به حساب می رود که منبع مکانیکی ورودی به دیزل ژنراتور است.

سیستم خنک کننده و اگزوز: سیستم خنک کننده به دلیل استفاده زیاد از دیزل ژنراتور قطعات دستگاه گرم می شود پس واجب است از سیستم خنک کننده دستگاه استفاده شود.

دینام: یکی دیگر از بخش های ژنراتور  دینام است که از مکانی تامین شده توسط موتور دیزل ژنراتور برق تولید می کند. دیزل از قطعات متحرک و ثابت است که در یک محفظه قرار دارد این وسایل به طور خودکار به هم وصل شده اند.

شارژ باتری: برای شارژ باتری ژنراتور باید دقت زیادی بکنند اگر عقربه ولتاژ دستگاه زیاد باشد عمر باتری را کم می کند‌.

رگولاتور ولتاژ: کار رگولاتور ولتاژ این است که تبدیل ولتاژ AC به جریان DC را تنظیم کند.

سیستم های رو انکاری  دیزل ژنراتور: این دستگاه تشکیل شده از قطعات متحرک زیادی است، از سیستم روانکاوی برای اطمینان از عملکرد صحیح و افزایش طول عمر قطعات دیزل ژنراتور حافظت کرد.

کنترل پنل دیزل ژنراتور : کنترل پنل دیزل ژنراتور یک رابط کاربردی است و شامل قطعات کنترل و مدیریت است. انواع کنترل پنل ها را برای کنترل راحت این دستگاه توسط تولید کنندگان تولید می شود.

قطعات اصلی دیزل ژنراتور ها

مزایای خرید انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور دارای یک سری مزایایی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

قدرت بالای دیزل ژنراتور

استفاده طولانی مدت از دیزل ژنراتور

به صرفه بودن گازوئیل در برابر بنزین و سایر سوخت ها

کارایی و دوام بالا

مقرون به صرفه بودن تعمیر و نگهداری

مزیت دیزل نسبت به موتور های بنزینی چیست؟

دیزل ژنراتورها ثابت یا قابل حمل هستند تمام تجهیزات فوق بر روی شاسی یا سکو قرار گرفته است.

ساعت سرویس دوره ای فیلتر ها و روغن ژنراتور بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ساعت است. اگر یک دیزل ژنراتور در بهترین حالت استفاده شود حدود ۵۰۰۰۰ ساعت کل عمر آن است. اما بهتر است به این هم اشاره کنیم که کل مزیت‌های نام برده تقریبی است و زمان دقیقی برای آن مشخص نشده است.

ماندگاری ژنراتورها

ژنراتورها با حداکثر سرعت ۱۸۰۰ ور در دقیقه کار می کنند و توسط آب خنک می شوند. ژنراتور هایی که در ۳۶۰۰دور در دقیقه کار می کنند و توسط هوا خنک می شوند استاندارد آنها از ژنراتورهای که با آب خنک می شوند کمتر است.

 

ابعاد و اندازه دیزل ژنراتور ها

دیزل ژنراتور ها در اندازه ها و مشخصات گوناگونی ساخته شده است. شما می توانید با خرید این وسیله ۵ تا ۳۰ کیلو وات معمولی در کارهای شخصی وساده استفاده کنید. انواع دیزل ژنراتور با کاربرد صنعتی دارای توان بالاتری از ۳۰ کیلو وات تا ۶ مگاوات هستند و در صنایع گوناگونی در سراسر جهان استفاده می شوند.

0 0 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
جدید ترین مطالب
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x