ژنراتورها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای برخی ویژگی‌های برجسته هستند. در این مطلب به معرفی دیزل ژنراتور کوپله فابریک و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم تا خوانندگان این مقاله متوجه تفاوت آن با سایر موتورهای برق شوند.

دیزل ژنراتور کوپله فابریک چیست؟

دیزل ژنراتور به موتور برق‌هایی گفته می‌شود که ترکیبی از یک موتور دیزلی با یک ژنراتور برای تولید برق باشند. این موتورهای برق منبعی برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی هستند تا از این راه از گازوئیل برق تولید کنند. وجود چنین موتور برق‌هایی در هتل، فروشگاه‌های بزرگ، جاده‌ها و صنعت کشاورزی لازم و ضروری است.

دیزل ژنراتور کوپله فابریک یکی از انواع این مولدهای برق است که عملیات کوپله آن در کشورهای خارجی انجام می‌شود. منظور از عملیات کوپله فابریک بستن دیزل ژنراتور در کارخانه‌های خارج از کشور است. این مورد که دیزل ژنراتور کوپله فابریک در کارخانه‌های خارجی بسته شده و سپس روانه ایران می‌شود بر میزان کیفیت و کارایی این دستگاه تأثیری ندارد.

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور

 

مهم‌ترین قطعات دیزل ژنراتور کوپله فابریک

به طور کلی دستگاه دیزل ژنراتور کوپله فابریک از قطعات زیر تشکیل شده است:

موتور دیزل ژنراتور کوپله فابریک

موتور این دستگاه استارت اولیه برای فعال شدن آن را می‌زند و پروانه موتور را به گردش در می‌آورد.

ژنراتور | عملکرد دیزل ژنراتور کوپله

ژنراتور وظیفه تولید برق مورد نیاز واحد تولیدی را بر عهده دارد.

کوپلینگ

این قطعه در واقع لوله انتقال قدرتی است که موتور دیزل را به ژنراتور متصل می‌کند.

مدار کنترل

مدار کنترل عملکرد دستگاه را کنترل می‌کند و قابلیت‌هایی مانند روشن و خاموش شدن خودکار، کنترل ولتاژ برق و… را دارد.

سوختگیر

وجود این قطعه در دستگاه برای نگهداری سوخت الزامی است.

پمپ سوخت

این قطعه برای مصرف سوخت در موتور دیزل تعبیه می‌شود.

برج خنک کننده | عملکرد دیزل ژنراتور کوپله

وظیفه این قطعه آب موتور در دیزل ژنراتور کوپله فابریک است.

صفحه تعمیرات و نگهداری

وجود صفحه تعمیرات و نگهداری به صاحبان دیزل‌ژنراتور این امکان را می‌دهد که بتوانند تعمیر و نگهداری دستگاه را در مواقعی که به برق نیاز دارند انجام دهند.

دیزل‌ژنراتور کوپله فابریک چه کاری انجام می‌دهد؟

نام کوپله فابریک سبب شده است بسیاری از خریداران به دنبال خرید این موتور برق باشند. در واقع کوپله فابریک از نظر کیفیت تفاوتی با سایر دیزل ژنراتورهای داخلی ندارد. این دستگاه نیز مانند سایر ژنراتورها به تولید برق مورد نیاز برای نیروگاه‌ها، بیمارستان‌ها می‌پردازد.

در این موتور برق ویژگی‌هایی مانند اتصال موتور و ژنراتور به صورت مستقیم، کیفیت بالای شاسی، کیفیت بالای ویژگی‌های فنی، امکان تعویض قطعات آن در صورت استهلاک یا شکسته شدن، تابلو کنترل و فرمان و وجود سیستم برقی سبب تمایز و برجسته‌تر شدن این دستگاه در میان رقیب‌های دیگر شده است.

عملکرد دیزل ژنراتور کوپله فابریک در مواقع بحرانی چگونه است؟

این دستگاه می‌تواند در مواقع بحران کمک بزرگی باشد و با تولید برق مورد نیاز بحران را از بین ببرد. در بیمارستان که وجود جریان برق به صورت همیشگی در اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه امری ضروری و اجباری است. دیزل ژنراتور کوپله فابریک می‌تواند با تأمین برق مورد نیاز باعث نجات جان بیماران زیادی شود.

همچنین در فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌ها، نیروگاه‌ها و… که نیاز به برق ضروری است از دیزل ژنراتور کوپله فابریک استفاده می‌کنند. تصور کنید داخل آپارتمان هستید و به دلیل قطع برق در آن گیر می‌افتید. شما برای نجات جان خود باید صبر کنید تا دوباره برق وصل شود؛ اما به لطف وجود دیزل‌ژنراتور کوپله فابریک هرگز چنین اتفاقی در آسانسور یک فروشگاه، بیمارستان یا هتل برای شما نخواهد افتاد.

عملکرد دیزل‌ژنراتور کوپله فابریک در مواقع بحرانی عالی است. این دستگاه برای تأمین برق در مواقع بحرانی مانند قطعی برق، برخورد با طوفان و حوادث طبیعی استفاده می‌شوند. دیزل‌ژنراتورها معمولاً با سرعت کمتر از دیزل موتورهای استاندارد کار می‌کنند؛ بنابراین آلودگی صوتی کمتری ایجاد می‌کنند و درصد استهلاک کمتری هم دارند.

همین مورد سبب می‌شود در بازه زمانی کوتاهی پس از بروز بحران دیزل‌ژنراتورها بیشترین توان خود را ارائه بدهند؛ بنابراین به‌طورکلی می‌توان گفت که باتوجه‌به جنس دیزل‌ژنراتور که در کوپله فابریک استفاده می‌شود این مدل از موتورهای برق عملکرد و کارایی بسیار بالایی در شرایط بحرانی دارند.

سخن پایانی

دیزل ژنراتور کوپله فابریک یکی از موتور برق‌هایی است که برای مواقع بحرانی می‌تواند بسیار گزینه خوبی باشد؛ چرا که در این مواقع با حداکثر توان و کمترین میزان آلودگی صوتی به تأمین برق مورد نیاز می‌پردازد. این مقاله به طور ویژه به معرفی قابلیت‌های این دستگاه در مواقع بحرانی مانند طوفان پرداخته است.