در رابطه با سوخت دیزل ژنراتور چیست؟ برای اینکه بدانیم یک ژنراتور الکتریکی از چه نوع سوختی استفاده می‌کند، ابتدا باید نوع ژنراتوری که قرار است استفاده کنیم را در نظر بگیریم. به یاد داشته باشید که در بازار ژنراتورهای بنزینی یا انواع دیزل ژنراتور وجود دارد. این به طور کلی شک و تردیدهای زیادی را برای کاربران ایجاد می‌کند، اما مشکلی نخواهد بود. زیرا در مقاله زیر قصد داریم هر آنچه را که باید در مورد نوع سوخت مورد نیاز ژنراتور خود با توجه به مشخصات آن بدانید را توضیح دهیم.

 

لینک های مفید:
دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور دستگاهی است که از طریق موتور دیزلی، انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. این دستگاه‌ها از دو بخش اصلی موتور دیزل و ژنراتور تشکیل شده‌اند:

موتور دیزل:

  • وظیفه‌ی موتور دیزل، سوزاندن گازوئیل و تولید انرژی مکانیکی است.
  • در این فرآیند، هوا به داخل محفظه احتراق موتور مکیده شده و فشرده می‌شود. سپس، گازوئیل به این هوای فشرده تزریق شده و با جرقه‌ای مشتعل می‌شود.
  • احتراق این مخلوط، نیروی لازم برای حرکت پیستون‌ها و میل‌لنگ موتور را فراهم می‌کند.

 ژنراتور را بهتر بشناسید

دستگاه‌هایی که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند ژنراتور نامیده می‌شوند. ژنراتورهای مورد استفاده در خانه‌ها، محل کار، بیمارستان‌ها، مراکز خرید، سایت های ساخت و ساز و مسکن انبوه، در صورت قطع برق فعال می‌شود. در آن لحظه، سوخت ژنراتور دستگاه را برای تولید انرژی الکتریکی فراهم می کند.

در زندگی روزمره، قطع برق ممکن است در نتیجه خرابی به دلایل مختلف رخ دهد. در چنین مواقعی از ژنراتورها برای تامین تولید برق و زنده ماندن از وقفه با کمترین آسیب استفاده می شود. برخی از این دستگاه های سوختی با گازوئیل و برخی با بنزین کار می‌کنند. این وضعیت ممکن است بسته به ویژگی های محصول ژنراتور انتخابی متفاوت باشد.

ژنراتورهای الکتریکی چه مزایایی دارند؟

معمولاً دو نوع ژنراتور دیزلی و بنزینی وجود دارد آن‌ها می‌توانند 3000 دور در دقیقه (موتورهای کوچک، تک سیلندر یا دو سیلندر) یا 1500 دور در دقیقه (موتورهای چند سیلندر) باشند.

  • مزایای ژنراتورهای بنزینی 3000 دور در دقیقه در مقایسه با دیزل ژنراتورها سبک تر، قابل کنترل تر و صدای کمتری تولید می‌کنند. آن‌ها کمی ارزان‌تر هستند و نیاز به نگهداری کمتری دارند.
  • مزایای دیزل ژنراتورها، آن‌هایی که 3000 دور در دقیقه دارند مصرف کمتری نسبت به ژنراتورهای بنزینی دارند و در جاهایی استفاده می‌شوند که بنزینی ژنراتور مجاز نیست (به دلایل ایمنی). دیزل ژنراتورهای 1500 دور در دقیقه برای استفاده مداوم و در مواقعی که به قدرت بالا نیاز است عالی هستند.

دیزل ژنراتور چقدر مصرف می کند؟

دیزل ژنراتور نوعی نیروگاه در مقیاس کوچک بوده است بنابراین مصرف مطلق سوخت به توان متصل به مجموعه ژنراتور بستگی دارد. توان‌های درخواستی از 0 تا 25 تا 50 تا 75 و 100 درصد خواهد بود. مشابه دیزل ژنراتور با توانی بین 50 تا 100 درصد (مصرف نسبی) سوخت کمی در هر کیلووات و ساعت مصرف می‌کند. در مورد مصرف بدون بار، زمانی که ژنراتور روشن است، مصرفی با توجه به اندازه آن دارد، اما با وصل شدن بار، این مقدار تغییر می‌کند. سپس مصرف نسبی مشابهی در هر کیلووات و ساعت خواهد داشت و با افزایش اندازه آن، کارایی را بهبود می بخشد.

سوخت های مورد استفاده ژنراتورها

انواع ژنراتورهای تولید شده با توجه به اصول کار و سوختی که استفاده می کنند می توانند از سوخت های مختلفی استفاده کنند.

  • ژنراتورهای بنزینی ماشین‌هایی هستند که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتورهایی را که از بنزین به عنوان منبع اصلی انرژی مورد نیاز استفاده می‌کنند، تبدیل می‌کنند.
  • دیزل ژنراتورها ماشین هایی هستند که حرکت چرخشی موتورهایی که با استفاده از روغن دیزل کار می‌کنند از منبع انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی با کمک دینام تبدیل می‌کنند. می‌توان گفت یکی از کارآمدترین گونه‌ها در بین منابع مورد استفاده هستند.
  • ژنراتورهای بیوگاز ارائه دهندگان انرژی الکتریکی هستند که انرژی تولید شده از بیوگاز را که به عنوان یک منبع تجدیدپذیر استفاده می‌شود، به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. به عنوان دوستدار محیط زیست ترین روش تولید انرژی شناخته می شوند. بیودیزل پایدار، سازگار با محیط زیست و غیر سمی را می‌توان با اصلاح در موتورهای دیزلی استفاده کرد. گروه‌های بیودیزلی که با بیودیزل 100% تولید و ثبت شده توسط ژنراتور Arken کار می‌کنند، بر اساس اصل استفاده از گازوئیل، که متشکل از ضایعات حیوانی و گیاهی است، به عنوان بازیافت هستند.
  • ژنراتورهای گاز طبیعی که با استفاده از گاز طبیعی که یکی از پاک ترین منابع انرژی است، انرژی تولید می کنند، عموماً پس از تأسیس به عنوان غیرمنقول استفاده می شوند، زیرا حمل و نقل آن پرهزینه و دشوار است.

سوخت های مورد استفاده ژنراتورها

سوخت دیزل ژنراتور باید چگونه باشد؟

اول از همه، سوختی که در انواع دیزل ژنراتور خود استفاده می‌کنید باید با استانداردهای EN 590 یا ASTM D975 مطابقت داشته باشد. علاوه بر این، میزان گوگرد (گوگرد) در سوخت باید کمتر از 0.5٪ باشد. در غیر این صورت مایع موجود در دستگاه با گوگرد عمل می گ‌. بنابراین کربن حاصل با ایجاد سایش و خراش ژنراتور مضر می‌شود. در حالی که عدد ستان سوختی که ترجیح داده می‌شود باید حداقل 40 باشد، این عدد باید 50 و بالاتر در ارتفاعات 500 متری و بالاتر یا در مکان های زیر 20- درجه سانتی گراد باشد. زیرا عدد ستان به عنوان تمایل اشتعال سوخت دیزل در ژنراتور شناخته می‌شود.

مزایا و معایب سوخت دیزل ژنراتور چیست؟

اگر سوخت ژنراتور شما دیزل باشد، امکاناتی برای شما وجود دارد به عنوان مثال می توان سوخت را در چنین وسیله‌ای ذخیره کرد. سوخت به راحتی در دسترس است و به راحتی آتش نمی‌گیرد. این نوع سوخت معایبی نیز دارد. از آنجایی که مهمترین چالش در این میان مخزن بزرگ سوخت خواهد بود، مونتاژ مورد نیاز قیمت سیستم را افزایش می‌دهد.

نکات استفاده از انواع دیزل ژنراتور

مواردی که در استفاده از انواع دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود.

  • ژنراتورها گاز سمی منتشر می‌کنند که می گ‌تواند در حین کار برای سلامتی مضر در نظر گرفته شود.
  • قبل از راه اندازی دستگاه، باید میزان سوخت موجود را بررسی کنید همچنین باید مطمئن شوید که مخزن سوخت اغلب تمیز است.
  • قبل از انتخاب و خرید دیزل ژنراتور باید مساحت مورد استفاده تعیین شود و محصولی با توان مناسب ترجیح داده شود.
  • دستگاه را در داخل خانه کار نکنید؛ فر، اجاق گاز، سیگار و غیره شما باید از عوامل دور باشید.
  • حتی اگر به آن نیاز ندارید، مفید است که ژنراتور خود را یک بار در ماه پانزده دقیقه روشن کنید، حتی اگر برق قطع نشود. این امر تضمین می‌کند که باتری دیزل ژنراتور شارژ می‌شود و هوای تازه و سوخت ورودی به کاربراتور دستگاه وجود دارد.

سخن پایانی

دیزل ژنراتور منابع انرژی پشتیبان یا جایگزینی است که برای تامین انرژی مورد نیاز برای ادامه زندگی روزمره در مواردی که دسترسی به اتصال برق یا قطع برق وجود ندارد استفاده می‌شود. ژنراتور می‌تواند با استفاده از منابع انرژی مانند گازوئیل، بنزین، گاز طبیعی، بیوگاز، باد یا خورشید انرژی تولید کند. اما انواع دیزل ژنراتور معمولاً متقاضیان بیشتری دارد در صورت تمایل می‌توانید انواع آن‌ها را خریداری کنید.