کاربرد-ژنراتورهای-گازی-و-موارد-استفاده

14010723
کاربرد ژنراتور گازی و موارد استفاده

همان طور که از نام آن ها نیز مشخص است، ژنراتورهای گازی با استفاده از گاز، انرژی مورد نیاز خود را تامین کنند و گازسوز هستند. گاز مورد استفاده در این زنراتورها از نوع گاز طبیعی است که ادامه مقاله در مورد فرآیند تولید گازی مورد نیاز این ژنراتورها و سایر مطالب مرتبط توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه خواهم داد.

آشنایی با فرآیند تولید گاز طبیعی مورد نیاز ژنراتورهای گازی

گاز طبیعی یکی از ارزان ترین و به صرفه ترین انواع سوخت فسیلی است که برای تامین نیروی مورد نیاز ژنراتورها استفاده می گردد.

نحوه و فرآیند تولید گاز طبیعی نیز مانند نفت است؛ این گازها از زمین استخراج میشوند؛ سپس به صورت مایع به مراکز نگه داری انتقال داده میشوند تا سایر فرآیندها و مراحل برای تبدیل گاز مایع به گاز طبیعی انجام گردد؛ سپس این گازها از طریق خط لوله در دسترس صنایع گوناگونی که به گاز طبیعی نیاز دارند، منتقل می گردد. همچنین این گازها را میتوان به صورت سیلندری نیز خریداری کرد.

موارد استفاده و کاربرد ژنراتور گازی

ژنراتور گازی وسیله ای برای تامین برق مورد نیاز است. همچنین از آن میتوان برای تامین سوخت مورد نیاز ژنراتورهای اضطراری و یا ژنراتورهای قابل حمل استفاده کرد.

همچنین این ژنراتورها به منظور تامین سوخت مورد نیاز شهرهای بزرگ نیز مورد استفاده قرار میگیرند.

تفاوت ژنراتور گازی با سایر ژنراتورها

طرز کار ژنراتورهای گازسوز نیز مانند سایر ژنراتورهاست و تنها تفاوت میان این ژنراتور با سایر انواع ژنراتورها در نوع سوختی است که برای تامین انرژی این ژنراتورها مورد استفاده قرار میگیرد.

ویژگی های گاز طبیعی مورد استفاده برای ژنراتورهای گازسوز

  • همان طور که گفتیم، منبع تامین انرژی ژنراتورهای گازی از گاز طبیعی است. گاز طبیعی نیز نوعی سوخت فسیلی است؛ اما نسبت به سایر انواع سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ و … تمایزهایی دارد که ادامه مقاله به آن می پردازیم.
  • گاز طبیعی مورد استفاده در ژنراتورهای گازی، نسبت به سایر انواع سوخت های فسیلی ارزان تر و پاک تر بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
  • گاز طبیعی مورد استفاده در ژنراتورهای گازسوز، نسبت به انواع دیگر سوخت های فسیلی مثل زغال سنگ، نفت و… میزان گوگرد، دی اکسید کربن و نیتروژن کم تری تولید می کند و به همین دلیل است که گاز طبیعی یکی از تمیزترین سوخت ها در میان انواع سوخت های فسیلی است.
  • گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت های فسیلی بوی کم تری دارد.
  • گاز طبیعی ارزان تر و به صرفه تر بوده و در صورت استفاده از ژنراتورهای گازی برای تامین برق مورد نیاز شهرها، هزینه های کم تری را نسبت به تامین برق از سوی شرکت های آب و برق دارد.
  • همچنین این گازها را به دلیل آن که از طریق خطوط انتقال زیرزمینی به مکان های مورد نیاز انتقال میدهند، نیازی به استفاده از مخزن هایی برای ذخیره گاز نیست و استفاده کاربردی تری به خصوص در شهرهای بزرگتر دارد.

معایب و نقاط ضعف ژنراتورهای گاز طبیعی

در سطرهای بالای مقاله در مورد وجه تمایز و ویژگی های مثبت استفاده از ژنراتورهای گازی به شما گفتیم؛ این نوع ژنراتورها نیزمانند انواع دیگر ژنراتورها معایبی دارد که ادامه مقاله به بررسی معایب آن میپردازیم:

1- در سطرهای بالای مقاله به این مزیت در مورد گاز طبیعی اشاره کردیم که به دلیل آن که این گازها از طریق خطوط لوله به محل مورد نیاز انتقال داده میشوند، دیگر نیازی به مخازنی برای ذخیره سازی این گازها نیست؛ اما این مورد نقطه قوتی است که میتواند به نقطه ضعف آن نیز تبدیل گردد؛ زیرا در هنگام وقوع انفجار و حادثه احتمالی ممکن است جریان گاز به طور موقت قطع شود و تامین گاز مکان هایی را که برای تامین انرژی مورد نیاز خود از این سوخت استفاده می کنند را با مشکل مواجه سازد.

2- یکی از معایب استفاده از گاز طبیعی برای ژنراتورها این است که این نوع گازها ضریب انفجاری بالایی دارند و در صورت وارد آمدن آسیب به خط لوله، خطر بروز آتش سوزی بسیار بالاست.

سخن آخر

در این مقاله از سایت ماه نیرو با ویژگی های ژنراتورها گازی،کاربردها و معایب آن آشنا شدید. گاز طبیعی نسبت به سایر خت های فسیلی دی اکیسید و گوگرد کم تری تولید کرده و آلایندگی کم تری برای محیط زیست دارد؛ به راحتی از طریق خط لوله های زیر زمینی به مکان های مورد نیاز منتقل میشود و نیازی به مخازن سوخت ندارد و ارزان و مقرون به صرفه تر است؛ اما خطر اشتعال بسیار بالایی دارد که میتواند خسارت زیادی به لوله های انتقال زیر زمینی وارد کند.

برای خرید انواع ژنراتور مثل دیزل ژنراتور، دیزل ژنراتور کوپله فابریک، دیزل ژنراتور کامینز و… به سایت اصلی مراجعه کرده تا کارشناسان و متخصصان خبره ماه نیرو شما را در این زمینه راهنمایی بیشتری بکنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها