در مقاله قبل شما با مطالبی در مورد ژنراتورهای تجاری، بخش های تشکیل دهنده ژنراتور ، عوامل موثر در تعیین قیمت این ژنراتورها و… آشنا شدید. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد و همچنین و انواع آن خواهیم پرداخت.

نحوه عملکرد ژنراتورهای تجاری

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که چگونه سوخت ژنراتور تبدیل به برق می شود؟ در این بخش از مقاله نحوه عملکرد ژنراتورهای تجاری را بررسی و به این سوال شما پاسخ خواهیم داد.

1- سوخت به موتور انرژی می دهد

همان طور که می دانید، سوخت مهم ترین منبع انرژی ژنراتور است که به موتور ژنراتور تغذیه می شود. دو نوع اصلی ژنراتورهای تجاری به دو نوع اصلی ژنراتورهای دیزلی و ژنراتورهای گاز طبیعی تقسیم بندی می شوند. ژنراتورهای دیزلی از نوع تجاری، یک مخزن به آن ها متصل است که به افراد استفاده کننده از ژنراتور این امکان را می دهد تا در قسمت مخزن این نوع ژنراتورها سوخت مورد نیاز برای تامین انرژی مورد نیاز دستگاه را پر کنند.

ژنراتورهای گاز طبیعی از نوع تجاری نیز به یک منبع تغذیه و یا خط لوله متصل هستند که به ژنراتور این امکان را می دهد تا سوخت مورد نیاز خود را برای تبدیل به انرژی الکتریکی از این طریق تامین کند.

صرف نظر از تجاری بودن نوع ژنراتور، منابع سوختی انرژی مورر نیاز  ژنراتورهای گاز طبیعی را از طریق خط لوله تامین خواهد کرد.

2- انرژی مکانیکی ( موتور)

موتور انرژی مکانیکی ایجاد می کند که آن را وارد مدار می کند تا از طریق دینام ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه بشود.

3- تولید برق در قسمت پایانی ژنراتور ( دینام)

قسمت پایانی ژنراتور های تجاری (دینام )، همان طور که در مقاله قبل به آن اشاره کردیم، شامل دو بخش روتور ( آرماتور) و استاتور است. از طریق انرژی مکانکی که در موتور تولید می شود، روتور ( آرماتور) یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که در اطراف ژنراتور حرکت می نماید و بین سیم پیچ های استاتور ، اختلاف ولتاژ ایجاد می نماید. این روند، یک جریان متناوب ( AC) خروجی از ژنراتور تولید می کند.

طبیعتا برای هر بخش و جزء این فرآیند، جزییات عمیق زیادی وجود دارد؛ اما ما می خواستیم به طور خیلی خلاصه مروری بر نحوه عملکرد ژنراتورهای تجاری داشته باشیم و شما را به صورت کلی با نحوه عملکرد این دستگاه ها آشنا نماییم.

انواع ژنراتورهای تجاری

انواع ژنراتورهای تجاری

فاکتورهای زیادی وجود دارد که یک ژنراتور تجاری را از دیگر انواع ژنراتورها متفاوت و متمایز می کند که عبارتند از: اندازه، توان خروجی و….پس از این که در مورد برند قابل اعتماد و اندازه دستگاهی که می تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد تصمیم گیری کردید، حالا نوبت آن است که کدام نوع سوخت برای ژنراتور شما مناسب است.

ژنراتور دیزلی

یکی از محبوب ترین انواع ژنرانورها در دسته ژنراتورهای تجاری است؛ زیرا هم قیمت آن پایین تر بوده و هم میزان بهره وری بالایی دارد. اگرچه سازگاری چندانی با محیط زیست پیرامون خود ندارد و معمولا به فضای ذخیره سازی بیشتری در فضای باز نیاز دارد.

ژنراتور گازوئیلی

در حالی که سوخت گازوئیل در مقایسه با سایر سوخت ها قابل دسترس تر و نسبتا مقرون به صرفه تر است، قیمت این سوخت ها همچنان در حال نوسان است. سوخت گازوییل فقط برای یک سال کارایی دارد و بسیار قابل اشتعال می باشد و مشکلات ذخیره سازی نیز ایجاد خواهد کرد.

ژنراتورهای تجاری گاز طبیعی

یکی از مهم ترین فواید استفاده از سوخت های گاز طبیعی برای انواع ژنراتورها از جمله ژنراتورهای تجاری این است که برای مصرف سوخت می تواند به خط لوله گاز متصل شود، در فضای ذخیره سازی شما به طور قابل توجهی صرفه جویی کند واین که نسبت به سوخت های دیزلی و گازوییلی تمیزتر است و محیط زیست را آلوده نمی کند، در هوای سرد عملکرد خوبی دارد و سر وصدای کم تری نیز تولید می نماید.

ژنراتور های تجاری پروپان

ژنراتور پروپان نیز مانند گاز طبیعی،از سوخت پاک استفاده می کند و سر وصدای کم تری دارد. اگرچه نسبت به نوع گاز طبیعی گران تر است و هزینه ذخیره سازی این نوع سوخت ها نیز بیشتر است و نسبت به انواع دیزلی ژنراتورها گاز بیشتری مصرف می کند.

ژنراتورهای تجاری دو گانه سوز

بسیاری از ژنراتورهای دو گانه سوز با دو نوع دیزلی و گاز طیبیعی کار می کنند تا اگر یکی از سوخت ها تمام شد، ژنراتور با سوخت دیگر به کار خود ادامه دهد. سوخت های دیزلی آلودگی بیشتری نسبت به گازهای طبیعی تولید می کند که استفاده از ترکیبی از دو سوخت گاز طبیعی و دیزلی می تواند این میزان آلودگی را کاهش دهد.

سخن آخر

در این مقاله با انواع و نحوه عملکرد ژنراتورهای تجاری آشنا شدید. همچنین می توانید جهت خرید دیزل ژنراتور ، خرید و فروش انواع دیزل ژنراتور، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور و… با کارشناسان ماه نیرو در ارتباط باشید.